SylabUZ
Course name | Limits of tolerance towards pathological and criminal behavior |
Course ID | 14.2-WP-PED-GTPP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 2 |
Available in specialities | Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy na temat systemów ochrony praw człowieka oraz poznanie uwarunkowań społecznego odbioru patologii i przestępczości oraz problemu winy i kary, a także związku pomiędzy postawami społecznymi w tym zakresie a kreowaniem zmian w regulacjach prawnych.
Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych - pedagogiki, socjologii i psychologii.
Podstawy filozofii praw człowieka
System ochrony praw człowieka oraz środki ochrony w prawie polskim i międzynarodowym
Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw ofiar przestępstw
Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw osób pozbawionych wolności
Wartości oraz normy społeczne i ich naruszanie.
Niedostosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna, anomia, przestępczość.
Relatywizm moralny w ocenie patologii i przestępstwa.
Zjawiska braku poczucia bezpieczeństwa i paniki moralnej jako wyznaczniki granic moralności.
Populizm penalny a populizm polityczny.
Postawy punitywne a kreowanie zmian w regulacjach prawnych.
Stygmat społeczny. Dystans jako sankcja społeczna. Wykluczenie społeczne.
Społeczny odbiór przestępczości oraz problemu winy i kary.
Zmiany postaw społecznych wobec wybranych zachowań dewiacyjnych, patologicznych i przestępczych.
Rola szkoły, kościoła, polityków i mediów w kreowaniu obrazu przestępczości oraz problemu winy i kary
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena rozprawki naukowej na temat wybranego zagadnienia programowego.
Ocena końcowa:
Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.
Kładoczny P., Wolny M., Reintegracja wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Uwagi o charakterze systemowym. Raport Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 2019, s. 47–62
Dzur A. W., The Myth of Penal Populism: Democracy, Citizen Participation, and American Hyperincarceration, Journal of Speculative Philosophy, vol. 24, no. 4, 2010
Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 19:43)