SylabUZ
Course name | PDW: Sztuka dyskusji i debaty |
Course ID | 09.0-WH-FiPlD-FP-A-2-Ć-S14_genYIZK6 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Popular literature and world creation in games |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Student rozumie specyfikę dyskusji i debaty jako przejawów współczesnej komunikacji publicznej. Kształtuje umiejętność krytycznej analizy współczesnych debat medialnych (prasowych, telewizyjnych, radiowych i internetowych) pod kątem realizacji celów perswazyjnych. Obserwuje i analizuje intencjonalność komponentów obrazowych i wizualnych debaty, mowy ciała w dyskusji i debacie, strategie argumentacyjne, (nie)grzeczność językową oraz sposoby kreowania wizerunku medialnego w określonym kontekście komunikacyjnym. Student dokonuje praktycznej analizy chwytów erystycznych, stosowanych w debacie publicznej oraz trenuje umiejętności argumentacyjne w dyskusji. Obserwuje zmiany w sposobie prowadzenia debaty od lat '90 XX wieku w Polsce oraz porównuje je z kształtem współczesnych debat o charakterze międzynarodowym (wybór). Przyjmuje postawę otwartości na różne poglądy i negocjuje znaczenie zjawisk językowych, kulturowych i społecznych obserwowanych w dyskusji i debacie w grupie. Kształtuje własne, zindywidualizowane poglądy na różne problemy współczesnego świata oraz proponuje własne ich rozwiązania.
Ogólna wiedza o języku polskim, polskiej kulturze i aktualnych wydarzeniach politycznych i społecznych.
Heureza, dyskusja, praca w grupach, wypowiedź ustna i pisemna, referat, analiza tekstu/materiału audiowizualnego, prezentacja multimedialna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywny udział w zajęciach (wypowiedzi ustne, pisemne jako efekt pracy w grupach, merytoryczny udział w dyskusji), zaliczenie ćwiczeń na tekstach (wypowiedź na temat wykonywanego zadania), projekt: analiza wybranej debaty (wypowiedź z prezentacją, poświęcona analizie wybranej i uzgodnionej z prowadzącym debaty). Ocena końcowa jest oceną ważoną: pozytywna ocena za wykonany projekt (50%) + średnia arytmetyczna ocen za dodatkowe aktywności na zajęciach (50%).
Chantal St-H., Dyskusja bez kłótni, z fr. przeł. Elżbieta Derelkowska, Warszawa 2005.
Grzelka M., O kształcie debaty publicznej (casus intelektualisty), „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” 17 (37), s. 41-52.
Kampka A., Debata społeczna. Zmiany społecznych norm komunikacji, Warszawa 2014.
Majkowska A., Współczesny polski dyskurs sejmowy, „Językoznawstwo: współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze" 6 (2012), s. 61-86.
Miżejewski M., Wolność mediów a odpowiedzialność za słowo w debacie publicznej, „Studia Socialia Cracoviensia 6” 1 (10), s. 181-195.
Pstrąg J., Werbalne i niewerbalne techniki i strategie konwersacyjnego oponowania na materiale debat telewizyjnych, Kraków 2004.
Warchala J., Horyzonty manipulacji : perswazja, manipulacja, interpretacja, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin 2004, s. 41-60.
Bugajski M., Odbiorca i adresat w procesie komunikacji, [w:] tenże, Językoznawstwo normatywne, s. 435-451.
Cichobłaziński L., Techniki negocjacji i mediacji, Częstochowa 2008
Cieślak R., Retoryka ciała w dyskursie publicznym, Toruń 2008.
Dobrowolski Z., Debata publiczna jako instrument usprawniania zarządzania organizacjami publicznymi, „Studia Lubuskie” 9 (2013), s. 127-142.
Kozioł R., Forum Debaty Publicznej, „ Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Politologica” XIII (2014), s. 201-219.
Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Wrocław 1991.
Paduczewa J., Presupozycje a inne typy informacji zdaniowej nie wyrażonej explicite, „Przegląd Humanistyczny” nr 6, 1987, s. 93-107.
Pisarkowa K., O komunikatywnej funkcji przemilczenia, „Zeszyty Prasoznawcze” R. XXVII, 1986, nr 1.
Retoryka wizerunku medialnego, red. A. Budzyńska-Daca, A. Kampka, K. Molek-Kozakowska, Warszawa 2016.
Walas T., Zawiązany język. O kłopotach z dyskursem publicznym, [w:] Retoryka dziś. Teoria i praktyka, pod red. R. Przybylskiej i W. Przyczyny, Kraków 2001, s. 121-135.
Zbróg Z., Zbróg P., Językowe i pozajęzykowe nośniki reprezentacji społecznych w dyskursie publicznym, „Respectus Philologicus” 31 (36/2017), s. 70-81.
Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).
Modified by dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ (last modification: 05-05-2022 05:59)