SylabUZ
Course name | Twórcze użycie języka w grach |
Course ID | 09.3-WH-LPKSGP-TUJ-S16 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Popular literature and world creation in games |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Słuchacz identyfikuje, nazywa i opisuje kreacyjne możliwości tkwiące w języku, tekście i gatunku. Obserwuje różne typy kreacji językowej w grach planszowych, karcianych, paragrafowych, RPG. Trenuje stosowanie opisów postaci, miejsca, działania w grze w indywidualnych działaniach tekstotwórczych. Projektuje własną grę i prototyp prezentuje w grupie. Pracuje w grupie, podejmuje się funkcji moderowania w grze typu RPG lub Story Cubes.
Podstawowa wiedza o języku polskim, typach gier, znaczeniu i roli mistrza gry w grach RPG.
Prezentacja, metody warsztatowe, praca z tekstem źródłowym, praca pisemna, wypowiedź ustna, dyskusja, praca w grupach, projekt, sprawdzian z wiedzy.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, projekt, tworzenie małych form wypowiedzi podczas zajęć (prace pisemne i ustne), zaliczenie sprawdzianu. Ocena końcowa jest średnia arytmetyczną z oceny za sprawdzian, projekt i aktywność.
Gądek K., Metody opisu interakcji: gracz – postać – elementy świata gry w języku graczy komputerowych, „Poradnik Językowy” 2009, z. 4, s. 52-64.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994.
Gry w języku, literaturze i kulturze, red. E. Jędrzejko, U. Żydek-Bednarczuk, Warszawa 1997.
Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995.
Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu , Warszawa 1988.
Marcjanik M., Kreatywna funkcja mowy, „Przegląd Humanistyczny” 1988, nr 11-12, s. 95-104.
Pisarkowa K., Odchylenia a kreatywność w języku potocznym, „Polonica", III, 1977, s. 141-79.
Stasieńko J., Sposób opowiadania świata – o narracji gier komputerowych, [w:] Media, język, literatura, Wrocław 2002, s. 96-120.
Wrycza-Bekier J., Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy, Gliwice 2014.
Benenowska I., System języka i jego modyfikacje – o grze językowej w listach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej do męża, „Conversatoria Linguistica. Międzynarodowy Rocznik Naukowy” V/2011, Siedlce 2013, s.13-27.
Buttler D., Polski dowcip językowy, Warszawa 1968.
Dovey J., Kennedy H.W., Kultura gier komputerowych, Kraków 2011.
Gądek K., Metodologiczne podstawy opisu języka graczy komputerowych, [w:] Język z różnych stron widziany, red. A. Czelakowska, M. Skarżyński, Kraków 2009, s. 221-227.
Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2008.
Homo Ludens, czasopismo (wybór)
Język a kultura, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991.
Językowa kategoryzacja świata, red. R. Grzegorczykowa, A. Pajdzińska, Lublin 1996.
Juszczyk, K., Kognitywna teoria gry słów. Podobieństwa w analizie homofonii, [w:] RRR – Kognitywistyka II – Podobieństwo, red. H. Kardela, Z. Muszyński, Lublin 2006, s. 183-194.
Kalisz R., Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993.
Małocha-Krupa A., Słowa w lustrze: pleonazm - semantyka – pragmatyka, Warszawa 2003.
Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.
Siatkowska E., Wyrazy dźwiękonaśladowcze a wykrzykniki, „Poradnik Językowy” 1977, 3, s. 99-105.
Szczerbowski T., Gry językowe w przekładach "Ulyssesa” Jamesa Joyce’a, Kraków 1998.
Szczerbowski T., O grach językowych w tekstach polskiego i rosyjskiego kabaretu lat osiemdziesiątych, Kraków 1994.
Termińska K., Kreatywizm języka i mit kreacji. (Na przykładzie literatury science fiction), [w:] Język artystyczny, t. 10, Katowice 1996, s. 197-210.
Wałas M., Koncepcja „gry językowej” Wittgensteina w świetle badań współczesnego językoznawstwa, Kraków 2002.
Wierzbicka A., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008.
Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.
Zwoliński A., Słowo w relacjach społecznych, Warszawa 2003.
brak
Modified by dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ (last modification: 26-04-2022 21:04)