SylabUZ

Generate PDF for this page

Groznawstwo - course description

General information
Course name Groznawstwo
Course ID 08.9-WH-LPKSGP-Gr-S19
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Bogdan Trocha
  • dr Kamil Kleszczyński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Kurs stanowi wprowadzenie do groznawstwa. Student uzyskuje wiedzę na temat rozwoju i obecnego stanu badań groznawczych. Poznaje najważniejsze elementy wiedzy o grach. Uzyskuje wiedzę na temat przyszłego odbiorcy własnej pracy - gracza. Zaznajamia się z charakterystyką profesji projektanta gier. Otrzymuje podstawowe informacje na temat metod stosowanych w badaniach gier, a także dotyczące kulturowego zaplecza, z jakiego może korzystać twórca gier. Student rozumie znaczenie gier cyfrowych i ich intensywnego rozwoju. Dowiaduje się także o tych aspektach gier, które wiążą się z koniecznością uwzględnienia etyki oraz wrażliwości społecznej. Tak zaprojektowany kurs ma na celu nie tylko wyposażenie studenta w informacje niezbędne w przyszłej pracy projektanta gier, ale też wskazanie mu rozległych horyzontów kariery zawodowej.

Prerequisites

Bierna znajomość języka angielskiego pozwalająca na pracę z tekstem w tym języku. Ogólna wiedza dotycząca gier.

Scope

  1. Klasyczne podstawy groznawstwa.
  2. Przedmiot badań groznawczych: definicja gry, gry cyfrowe, gry tradycyjne.
  3. Zarys historii, status i rozwój groznawstwa na świecie i w Polsce.
  4. Interdyscyplinarność w badaniach groznawczych.
  5. Od infantylnej rozrywki do wiodącego medium: o zmianach tła groznawstwa.
  6. Reguły i fabuła gier. Spór ludonarratologiczny.
  7. Metody badania tekstu gry.
  8. Metody badania mechaniki gry.
  9. Całościowe metody badania gry.
  10. Gracz jako obiekt zainteresowania groznawstwa.
  11. Metody badania doświadczeń graczy.
  12. Projektant gier (kompetencje, obszary działania).
  13. Etyczne aspekty gier (kontrowersje związane z grami, odpowiedzialność projektanta).
  14. Społeczne aspekty gier.
  15. Ewolucja gier wideo (trendy, technologie a popularność gatunków)

Teaching methods

Analiza tekstów z dyskusją.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uczestnictwo w dyskusji, realizacja zadań domowych, pisemne kolokwium zaliczeniowe (uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem kolokwium. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2). Limit nieobecności możliwych do odrobienia podczas konsultacji wynosi: 3.

Recommended reading

Huizinga J., Homo ludens, Warszawa 2007.

Juul J., A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players, Cambridge (MA) 2009.

Prajzner K. (red.), Wprowadzenie do groznawstwa, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2020.

Mäyrä F., An Introduction to Game Studies. Games in Culture, Los Angeles-London-New Delphi Singapore 2008.

Newman J., Videogames, London 2004.

Sicart M., The Ethics of Computer Games, London 2009.

Further reading

Krawczyk S., Sterczewski P. i Kominiarczuk M., Groznawstwo, którego nie było. Polemika z książką Katarzyny Marak i Miłosza Markockiego Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze, ,,Teksty Drugie" 2017, nr 3.

Surdyk A., Status naukowy ludologii. Przyczynek do dyskusji, ,,Homo Ludens" 2009, nr 1.

Jennet C. i in., Measuring and defining the experience of immersion in games, ,,Int. J. HumanComputer Studies" 2008, nr 66.

Pitrus A. (red.), Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej, Kraków 2012.

 

Notes

brak


Modified by dr Kamil Kleszczyński (last modification: 08-05-2022 18:21)