SylabUZ

Generate PDF for this page

Literary Essay - course description

General information
Course name Literary Essay
Course ID 09.2-WH-LPKSGP-WH-PKP-EL-S19
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Marta Ruszczyńska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wyznacznikami gatunkowymi eseju w jego odmianie literackiej. W ramach zajęć studenci analizują poetykę tego gatunku oraz rozpoznają konteksty, które sprzyjały eseistycznej twórczości. Nabyta wiedza pozwoli im wykorzystać posiadane kompetencje w procesie ujawniania i interpretacji różnych form eseistycznych, także eseju jako elementu inwariantnego w obrębie innych gatunków. W swoim zamierzeniu zajęcia  mają również otworzyć studentów na własną twórczość o charakterze eseistycznym, gdyż końcowym efektem  zajęć jest przedstawienie pracy eseistycznej.

 

Prerequisites

Wymagane są podstawowe umiejętności i kompetencje w zakresie twórczego pisania.

Scope

  1. Początki i historia eseju.
  2. Trudności w twórczości eseistycznej.
  3. Forma literacka eseju.
  4. Klasycy gatunku.
  5. Wyznaczniki gatunkowe.
  6. Poetyka i teoria eseju w literaturze polskiej i obcej. 
  7. Polska szkoła eseju.
  8. Esej w cieniu historii.
  9. Kultura i sztuka.
  10. Formy eseistycznego dyskursu w literaturze.
  11. Eseistyka w pracach naukowych.
  12. Nawiązania i kontynuacje.
  13. Omówienie i prezentacja prac studentów.

Teaching methods

Opis wyjaśniający, rozmowa nauczająca, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach, napisanie pracy zaliczeniowej  (esej) na ocenę pozytywną (zawartość merytoryczna, poprawność językowa, edytorska). Na ocenę pozytywną składają się oceny cząstkowe:

1. Ocena z pracy eseistycznej (60%);

2. Oceny z aktywności studenta - dłuższe wypowiedzi, udział w dyskusji (40%);

Recommended reading

Aureliusz M., Rozmyślania, przeł. M.Reiter, Warszawa 1988.

Caillois R., Odpowiedzialność i styl. Eseje, wyb. M. Żurowski, wstęp J. Błoński, Warszawa 1967.

Eco U., Dopiski na marginesie „Imienia róży”, [w:] tegoż, Imię róży, przekł. A. Szymanowski, Warszawa 1987.

Głowala W., Próba teorii eseju literackiego, w: Genologia polska. Wybór tekstów, Warszawa 1983, s.477-495.

Janion M., Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków 2007.

Kowalczyk A.S., Kryzys świadomości europejskiej w eseistyce polskiej lat 1945-1977 (Vincenz-Stempowski-Miłosz), Warszawa 1990.

Montaigne M., Próby, przeł. T. Boy-Żeleński, Kraków 2004.

Polski esej literacki. Antologia, wstęp i oprac. J. Tomkowski, wyd. I , Wrocław 2018, BNI329.

Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.

Wyka M., Polski esej. Studia, red. M. Wyka, Kraków 1991.

Further reading

Kalita M., O wielowymiarowości współczesnego czeskiego eseju literaturoznawczego, Katowice 2013.

Miłosz Cz., Ogród nauk, Lublin 1986.

Pamuk O., Inne kolory. Eseje i opowiadania, Kraków 2012.

Wroczyński T., Esej – zarys teorii gatunku, „Przegląd Humanistyczny” 1986, z. 5/6, s.101-113.

Wroczyński T., O potrzebie prawdy. Autobiografizm w eseistyce Cz. Miłosza, w: Autobiografizm - przemiany, formy, znaczenia, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Warszawa 2001, s.174-182.

Wyka K.., Wybór pism, oprac. P. Mackiewicz, Wrocław 2019, BNI333.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.


Modified by prof. dr hab. Marta Ruszczyńska (last modification: 07-05-2022 15:50)