SylabUZ

Generate PDF for this page

Reception and Impact of Culture Texts - course description

General information
Course name Reception and Impact of Culture Texts
Course ID 09.2--FiPlP-RiOTK- 20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Leszek Jazownik, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zasadniczym celem zajęć jest ukazanie wybranych problemów recepcji i oddziaływania tekstów kultury z punktu widzenia różnych dziedzin wiedzy, w szczególności zaś: a/ logiki  i metodologii  nauk (budowa logiczna i wartość poznawcza interpretacji humanistycznej),b/ literaturoznawstwa/ filmoznawstwa/teatrologii („język” poszczególnych dzieł sztuki i sposoby jego oddziaływania), c/ kulturoznawstwa (kulturowe uwarunkowania odbiorczego uczestnictwa w praktyce artystycznej), d/ socjologii (zagadnienia tzw. socjologii odbioru) oraz e/ psychologii (psychologiczne mechanizmy recepcji i oddziaływania utworów artystycznych). Zjawiska recepcji wytworów artystycznych próbuje się rozpatrywać zarówno na płaszczyźnie synchronicznej, jak też na płaszczyźnie diachronicznej (problemy historycznej zmienności sposobu odbioru dzieł sztuki).

Prerequisites

Brak

Scope

  1. Odbiór dzieł  sztuki jako przedmiot badań interdyscyplinarnych.
  2. Kultura – uczestnictwo w kulturze – uwarunkowania uczestnictwa.
  3. Dzieło literackie jako środek oddziaływań na odbiorcę.
  4. Źródła skuteczności oddziaływań utworu literackiego na odbiorcę – płaszczyzna świata przedstawionego.
  5. Źródła skuteczności oddziaływań utworu literackiego na odbiorcę – płaszczyzna językowo-stylistyczna.
  6. Perswazyjny charakter tekstu literackiego. Retoryczne środki oddziaływań.
  7. Recepcja i  oddziaływanie dzieł malarskich.
  8. Widz w przestrzeni teatru.
  9. Odbiór dzieła filmowego.
  10. Oddziaływanie filmu.
  11. Wpływ dzieł  sztuki na emocje odbiorców.
  12. Kategorie estetyczne a odbiór dzieł sztuki.
  13. Pojęcie i budowa logiczna interpretacji humanistycznej. Dwa typy interpretacji humanistycznej: historyczna i adaptacyjna.
  14. Problemy wartościowania i oceny dzieł sztuki.

Teaching methods

Dyskusja, pokaz, prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach,  zaliczenie kolokwium końcowego.

Recommended reading

Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015.

Faulstich W., Grundkurs Filmanalyse, München 2008.

Godzic W., Film I psychoanaliza: problem widza, Kraków 1991.

Jazownik L., Wyzwolić moc lektury. Aksjologiczno-dydaktyczny sens dzieła literackiego, Zielona Góra 2003.

Kmita J., Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej (rozdz. I), Warszawa 1971.

Kowalik S., Siedem wykładów z psychologii sztuki, Poznań 2020.

Przybysz P., O naturze emocji towarzyszących odbiorowi sztuki. Dynamiczne i sytuacyjne podejście do emocji estetycznych, '”Estetyka i Krytyka” 2017, nr 3, s. 41-58.

Rusinek M., Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk 2012.

Smuszkiewicz A, Retoryka współczesnej polskiej powieści historycznej dla dzieci i młodzieży, Poznań 1987.

Wunenburger J.-J., Filozofia obrazów, cz. III, przekł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011, s.159-235..

Zimnica-Kuzioła E., Widz teatralny - typologia odbiorców sztuki scenicznej i ich dyskursów, „Acta UniversitatisLodziensis. Folia Sociologica” 2001 nr 29, s. 165-188.

Further reading

Adamczyk W., Psychologiczny model widza kinowego, Bielsko-Biała 2005.

Hendrykowski M. Obraz filmowy jako dzieło sztuki, „Przestrzenie Teorii" 2003, nr 2.

Koprowska T., Recepcja przekazu literackiego i jego adaptacji telewizyjnej: różnice interpretacji oraz zapamiętywania treści, Warszawa 1987.

Kowalewicz K., Teatr i odbiorca. Przygotowanie do teorii odbioru przedstawienia teatralnego, Łódź. 1993.

Lorenc I., Świadomość i obraz: studia z filozofii przedstawienia, Warszawa 2001.

Skowronek B.,  Ciało, emocje, rozum – raz jeszcze o mechanizmach odbioru filmu, „AnnalesUniversitatisMariae Curie-Skłodowska” 2017,s. 163-174.

Ślebarska Katarzyna. Wpływ filmu na odbiorcę angażowanie procesów poznawczych widza, /w:/ Psychologiczna praca z filmem, red. M. Brol, A. Skorupa, Katowice 2014, s. 43-71.

Zimnica-Kuzioła E., Światła na widownię. Socjologiczne studium publiczności teatralnej,  Łódź 2003.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 11-05-2022 18:05)