SylabUZ

Generate PDF for this page

Literatura i gry - course description

General information
Course name Literatura i gry
Course ID 08.9-WH-LPKSGP-LiG-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Waldemar Gruszczyński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przedstawienie zasadniczych problemów związanych z narracją i hipertekstualnością w grach, bezpośrednimi i ukrytymi związkami gier z literaturą. Studenci poznają specyfikę budowy, funkcjonowania i genologii literatury ergodycznej, rolę czytelnika/odbiorcy oraz rodzaje narracji. Uzyskują kompleksową wiedzę na temat wzajemnego oddziaływania gier i tekstów literackich.

Prerequisites

Bierna znajomość języka angielskiego pozwalająca na pracę z tekstem w tym języku. Ogólna wiedza dotycząca gier. Znajomość podstaw groznawstwa w zakresie głównych problemów oraz ważniejszych koncepcji.

 

Scope

  1. Narratologiczna gałąź groznawstwa.
  2. Hermeneutyka gier cyfrowych, ludohermeneutyki.
  3. Hipertekst i literatura ergodyczna.
  4. Ludyczne aspekty literatury: koncepcja karnawalizacji.
  5. Elementy gier w literaturze na przykładzie powieści kryminalnych, przygodowych i fantastycznych.
  6. Poetyka gier.
  7. Ukryty gatunek? Koncepcja gropowieści.
  8. Autor i odbiorca w literaturze i grach.
  9. Gry w literaturze, literatura w grach.
  10. Gry oparte na książkach: specyfika adaptacji.
  11. Zataczanie koła: książki inspirowane grami.
  12. Literatura stosowana w służbie gier: podręczniki i instrukcje.
  13. Grywalizacja literatury: gry paragrafowe.

Teaching methods

Analiza tekstów z dyskusją.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uczestnictwo w dyskusji, realizacja zadań domowych, pisemne kolokwium zaliczeniowe (uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem kolokwium. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2). Limit nieobecności możliwych do odrobienia podczas konsultacji wynosi: 3.

Recommended reading

Aarseth E., Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną, tłum. M. Pisarski i inni, Korporacja Ha!art, Kraków - Bydgoszcz 2014.

Majkowski T.Z., Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych, Wydawnictwo UJ, Kraków 2019.

Kłosiński M., Hermeneutyka gier wideo. Interpretacja, immersja, utopia, BookPress, Olsztyn 2018

Kochanowicz R., Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej. Analizy, interpretacje i wnioski z pogranicza poetyki, aksjologii, dydaktyki literatury, Wydawnictwo UAM, Poznań 2012.

Kubiński P., Gry wideo. Zarys poetyki, Univeritatis, Kraków 2016.

Stasieńko J., Alien versus Predator? Gry komputerowe a badania literackie, Dolnośląska Szkoła Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2005.

Further reading

Mochocka A., Między interaktywnością a intermedialnością. Książka jako przestrzeń gry, ,,Homo Ludens” 2009, nr 1.

Caillois R., Powieść kryminalna, czyli jak intelekt opuszcza świat, aby oddać się li tylko grze, i jak społeczeństwo wprowadza z powrotem swe problemy w igraszki umysłu, tłum. J. Błoński, [w:] R. Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1967.

Ensslin A., Literary Gaming, MIT Press, Cambridge 2014.

Mukherjee S., Video Games and Storytelling. Reading games and Playing Books, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2015.

 

Notes


Modified by dr Kamil Kleszczyński (last modification: 11-05-2022 23:59)