SylabUZ

Generate PDF for this page

Work psychology - course description

General information
Course name Work psychology
Course ID 14.4-WP-PSChM-PPr
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 5
Available in specialities Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę złożonych i zróżnicowanych  pojęć z zakresu psychologii pracy. Zapoznanie z  pojęciami i koncepcjami wyjaśniającymi zachowania człowieka w sytuacji pracy, mechanizmami powstawania i funkcjonowania zespołów pracowniczych. Zwrócenie szczególnej uwagi na rolę psychologii pracy w tworzeniu bezpiecznego i higienicznego miejsca pracy zarówno w sensie psychologicznego, fizycznego i społecznego bezpieczeństwa.

Prerequisites

wiedza z przedmiotu Wprowadzenie do psychologii pracy, organizacji i zarządzania

Scope

Problematyka wykładów:

  • Psychologia pracy - perspektywa historyczna, związek psychologii pracy z innymi subdyscyplinami psychologii teoretycznej i praktycznej.
  • Człowiek w pracy: wartość i sens pracy w wybranych koncepcjach psychologicznych.
  • Przydatność zawodowa - centralne pojęcie psychologii pracy
  • Analiza środowiska pracy jako metodologiczna podstawa psychologii pracy.Psychologiczny opis stanowisk pracy
  • Techniki i metody badawcze w psychologii pracy i organizacji. Niezawodność człowieka w pracy.
  •  Czynniki przydatności zawodowej pracowników na różnych stanowiskach: perspektywa badań psychologicznych.
  • Psychologiczne czynniki efektywności pracy człowieka: zaangażowanie w pracy, zadowolenie z pracy, metody pomiaru.
  • Zdrowie psychiczne pracowników: stres w pracy, syndrom wypalenia zawodowego, zjawisko alienacji w pracy.
  • Selekcja, rekrutacja, szkolenia pracowników. Lojalność pracowników w warunkach współczesnego rynku pracy. 
  • Motywowanie pracowników
  • Przywództwo w pracy: cechy skutecznego przywództwa,

Problematyka ćwiczeń

  • Profilowanie zawodowe, tworzenie psychologicznych profilów pracy
  • Analiza składników przydatności zawodowej poszczególnych stanowisk pracy
  • Podstawowe czynniki efektywności pracy człowieka w sferach: umysłowej, emocjonalnej i motywacyjnej
  • Pomiar i ocena obciążenia psychicznego w środowisku pracy: narzędzia AVEM i IPS
  • Przygotowanie programów selekcji i rekrutacji kandydatów na  wybrane stanowiska pracy
  • Opracowanie strategii motywacji pracowników z uwzględnieniem cech przydatności zawodowej

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, prezentacje multimedialne, metoda przypadków, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, zestawy testów psychologicznych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: Egzamin pisemny na podstawie prac na temat psychologicznej analizy wybranego stanowiska pracy z punktu widzenia wymagań pracy, kompetencji kluczowych i dostosowanych do nich narzędzi psychologicznych do pomiary cech warunkujących efektywność pracy na danym wybranym stanowisku.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.) Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

 

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  • Lubrańska A. Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Difin, Warszawa, 2017.
  • Schultz D.P., Schultz S.E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa, PWN,  2008.
  • Terelak J. Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa, 2008.
  • Chmiel N. (red), Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk, 2007, GWP.
  • Ratajczak Z., Psychologia w biznesie. Nowe perspektywy, Warszawa, Difin, 2019.
  • Ronginska T., Gaida, W. Strategie radzenia sobie z obciążeniem psychicznym w pracy zawodowej. Zielona Góra, 2012.
  • Rongińska T., Badanie osobowości w kontekście sytuacyjnym. Polska adaptacja kwestionariusza „Inwentarz Diagnostyki Osobowości w Kontekście Sytuacyjnym (Inventar zur Persönlichkeitsdiagnostik in Situationen – IPS U. Schaarschmidt’a i A. Fischer’a), Zielona Góra, 2005.
  • Rożnowski B., Fortuna P., Psychologia biznesu, Warszawa, PWN, 2020.
  • Kleinbeck U., Schmidt K.-H. (Ed.), Arbeitspsychologie, Hogrefe 2010.
  • Ronginska T., Doliński A., Strategies of coping with failure in the structure of managers' professional burnout syndrome, 2020, Management, Vol. 24, Issue 2, 94-106.

Further reading

  • Nosal Cz.S., Psychologia decyzji kadrowych, Kraków 1999.
  • Nosal Cz. S. Psychologia myślenia i działania menedżera,  Akade, 2001.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 05-04-2023 21:26)