SylabUZ

Generate PDF for this page

System approach in working with a family - course description

General information
Course name System approach in working with a family
Course ID 14.4-WP-PSChM-PSPR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 5
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie studentów ze specyfiką podejścia systemowego w pracy z rodzinami,

- poznanie sposobów i zasad pracy systemowej z rodziną,

- kształtowanie umiejętności analizowania zachodzących procesów w rodzinie z punktu wiedzenia podjeścia systemowego.

Prerequisites

Wiedza z przedmiotów: psychologia rodziny, psychologia społeczna oraz psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia.

Scope

Zagadnienia na wykładzie:

Ogólna teoria systemów L. von Bertallanffy’ego. Zastosowania teorii systemów w naukach społecznych (G. Bateson, M.Mead, R.Laing, P.Watzlawik).

Podstawowe terminy-systemy zamknięte i otwarte, sprzężenia zwrotne dodatnie i ujemne, homeostaza, entropia, ekwifinalność i ekwipotencjalność, cyrkularność.

Rodzina jako system. Systemowe typologie rodzin – W.R.Beavers, L.L.Constantine, D.H.Olson.

Problematyka ćwiczeń

Systemowa terapia rodziny i jej odmiany (szkoły: H.Stierlina, M.Selvini-Palazzoli, M.Bowena, C.Whitakera i inne).

Aranżowanie sesji psychoedukacyjnych i terapeutycznych.

Zasady, techniki i zakres stosowania podejścia systemowego w pracy z rodziną. 

Analiza przypadków.

Teaching methods

Wykład tradycyjny, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, ćwiczenia w parach, analiza przypadków, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składają się: pozytywna ocena z projektu  (60%), ocena z aktywności na zajęciach zarówno w pracy w grupach jak i indywidulanej (40%).

Wykład - ocena z egzaminu w formie pisemnej (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest przekroczenie progu 50% poprawnych odpowiedzi) .

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  1. Górniak L., Józefik B, (red.), Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin: od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków 2003.
  2. Ludewig K., Terapia systemowa: podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańsk 1995.

  3. Radochoński M . , Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym, Rzeszów 1984.

  4. Satir V. ,Rodzina .Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2000.

  5. Carr, Alan. "Evidence‐based practice in family therapy and systemic consultation II." Journal of Family Therapy 22.3 (2000): 273-295.

Further reading

  1. Deissler K., Terapia systemowa jako dialog: odkrywanie samego siebie?, Kraków 1998.
  2. Von Bertallanfy L.,Ogólna teoria systemów, Warszawa 1984.
  3. Namysłowska I., Terapia rodzin, Warszawa 1997.
  4. Napier A , Whitaker C. ,Rodzinna karuzela: terapia rodzin bez tajemnic, Kraków 2006.

  5. Satir V. , Terapia rodzin, Gdańsk 2000.

i inna podana przez prowadzącego. 

Notes

Brak.


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 16:17)