SylabUZ
Course name | Clinical psychology of children and adolescents |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PKDzM |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 3 |
Available in specialities | Psychologia kliniczna |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z psychologią kliniczną dzieci i młodzieży. W trakcie kursu poruszone zostaną główne problemy dotyczące problemów klinicznych w okresie dzieciństwa i adolescencji, patomechanizmów powstawania zaburzeń u dzieci i młodzieży oraz problemów dzieci chorych somatycznie.
Zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem.
Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji
Podstawowe pojęcia opisujące zdrowie psychiczne i zaburzenia dzieci i młodzieży.
Klasyfikacja i diagnoza zaburzeń psychicznych okresu dzieciństwa i adolescencji.
Geneza i etiologia zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Psychologiczne paradygmaty wyjaśniające zaburzenia dziecięce.
Aspekty rozwojowe w wyjaśnianiu mechanizmów i przyczyn zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania.
Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży: objawy, mechanizmy, etiologia i klasyfikacja.
Całościowe zaburzenia rozwoju: autyzm, zespół Aspergera, upośledzenie umysłowe.
Nieprawidłowy rozwój osobowości dzieci i młodzieży.
Dziecko w obliczu choroby i śmierci.
Specyficzne problemy dzieci i młodzieży, w tym opieka zastępcza, dzieciństwo w obliczu choroby rodzica, niedostosowanie społeczne i konflikty z prawem, autoagresja, macierzyństwo nastolatków.
Specyfika terapii dzieci i młodzieży.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady kończą się egzaminem pisemny. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%. Egzamin testowy lub z pytaniami otwartymi ocenianymi według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry, dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
1. Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. (red) (2020) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży.Warszawa: PWN
2. Grzegorzewska I., Pisula E., Borkowska A. (2016). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży W: L.Cierpiałkowska, H.Sęk (red.) Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN
Kendall, Philip C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP4.
Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków (2015) pod red. M.Rogiewicz, Kraków: MP
Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna (2011) pod red. W. Pileckiej
Borkowska A. (red.) (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia.
Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I. (2016). Dzieci alkoholików w perspektywie klinicznej i rozwojowej. Wyd. UAM
Bleiberg E. (2004). Treating Personality Disorders in Children and Adolescents
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:17)