SylabUZ

Generate PDF for this page

Clinical psychology of children and adolescents - course description

General information
Course name Clinical psychology of children and adolescents
Course ID 14.4-WP-PSChM-PKDzM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia kliniczna
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami związanymi z psychologią kliniczną dzieci i młodzieży.  W trakcie kursu poruszone zostaną główne problemy dotyczące problemów klinicznych w okresie dzieciństwa i adolescencji, patomechanizmów powstawania zaburzeń u dzieci i młodzieży oraz problemów dzieci chorych somatycznie.

Prerequisites

Zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem.

Scope

Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji

Podstawowe pojęcia opisujące zdrowie psychiczne i zaburzenia dzieci i młodzieży.

Klasyfikacja  i diagnoza zaburzeń psychicznych okresu dzieciństwa i adolescencji.

Geneza i etiologia zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Psychologiczne paradygmaty wyjaśniające zaburzenia dziecięce.

Aspekty  rozwojowe w wyjaśnianiu mechanizmów i przyczyn zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania.

Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży: objawy, mechanizmy, etiologia i klasyfikacja.

Całościowe zaburzenia rozwoju: autyzm, zespół Aspergera, upośledzenie umysłowe.

Nieprawidłowy rozwój osobowości dzieci i młodzieży.

Dziecko w obliczu choroby i śmierci.

Specyficzne problemy dzieci i młodzieży, w tym opieka zastępcza, dzieciństwo w obliczu choroby rodzica, niedostosowanie społeczne i konflikty z prawem, autoagresja, macierzyństwo nastolatków. 

Specyfika terapii dzieci i młodzieży.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady kończą się egzaminem pisemny. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%. Egzamin  testowy  lub z pytaniami otwartymi  ocenianymi według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne  niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Recommended reading

1.         Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. (red) (2020) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży.Warszawa: PWN

2.        Grzegorzewska I., Pisula E., Borkowska A. (2016). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży W: L.Cierpiałkowska, H.Sęk (red.) Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Further reading

 Kendall, Philip C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP4.        

Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków (2015) pod red. M.Rogiewicz, Kraków: MP

Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna (2011) pod red. W. Pileckiej

   Borkowska A. (red.) (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia.

  Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I. (2016). Dzieci alkoholików w perspektywie klinicznej i rozwojowej.  Wyd. UAM

Bleiberg E. (2004). Treating Personality Disorders in Children and Adolescents 

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:17)