SylabUZ

Generate PDF for this page

Resolving conflicts in an educational and school environment - course description

General information
Course name Resolving conflicts in an educational and school environment
Course ID 14.4-WP-PSChM-RKwŚWiS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Urszula Gembara
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu: 

- zdobycie wiedzy z zakresu  uwarunkowań konfliktów interpersonalnych.

- zdobycie wiedzy z zakresu  specyfiki konfliktów interpersonalnych wśród dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, w tym szkolnym,

- zdobycie wiedzy z zakresu o sposobów rozwiązywania konfliktów,

- zdobycie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej dla celów praktycznych.

Prerequisites

Student posiada podstawową wiedzę z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej.

Scope

Problematyka ćwiczeń:

Przyczyny i uwarunkowania agresji w środowisku szkolnym i rówieśniczym wśród dzieci.

Przyczyny i specyfika konfliktów wśród młodzieży.

Przyczyny konfliktów w środowisku rodzinnym.

Konflikty nauczyciel - uczeń.

Zjawisko "kozła ofiarnego" w klasie.

Mediacje rówieśnicze - ich charakterystyka i rola.

Konflikty w szkole powstające w wyniku dyskryminacji.

Autoagresja wśród dzieci i młodzieży. 

Profilaktyka i wsparcie dzieci i młodzieży w sytuacji cyberprzemocy.

Teaching methods

 Prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego i/lub projektu.  Próg zaliczenia: uzyskanie co najmniej 60% możliwych punktów.

Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową z przedmiotu.

Recommended reading

  • Borecka-Biernat D., (2013), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania. Warszawa: Difin.
  • Borecka-Biernat D. (red.) (2010). Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Wardzawa: Difin.
  • Borecka - Biernat D., Wajszczyk K., Walęcka-Matyja K., (2021), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Warszawa: Difin.
  • Łysek J. ( 2010) Od konfliktu w klasie szkolnej do porozumienia bez przemocy. Nauczyciel i szkoła 1-2

Further reading

  • Gudykunst W. B., Kim Y. Y. (2000). Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową. W: J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się interpersonalnym. Warszawa: PWN.
  • Gut, J. Haman, W.(1993). Docenić konflikt. Warszawa: Kontrakt
  • Gembara U., ( 2014) Creativity Training with the Use of Drawings in Conteracting Peer Rejection, W: Child of many Worlds: Focus on the Problem of Ethnic Minorities, 2014 / eds. Hanna Liberska, Marzanna Farnicka, Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, s. 193--202,
  • Ch. W. Moore Mediacje. Praktyczne sposoby rozwiązywania konfliktów, Warszawa, 2009.
  • Grzelak J.(1978). Konflikt interpersonalny. Warszawa: PWN.
  • Lawson, M.(1993). Wobec konfliktu. Kraków : Wyd. "M"
  • Dana, D. (1993). Rozwiązywanie konfliktów. Warszawa: PWE
  • Deutsch,M., Coleman,P.T.(red)(2005).Rozwiązywanie konfliktów. Kraków:UJ
  • Dominiak – Kochanek D., Frączek A., Konopka K. (2012). Styl wychowania w rodzinie a aprobata agresji w zyciu społecznym przez mlodych dorosłych, Psychologia Wychowawcza, 1-2, s. 66-85.
  • oraz literatura zalecana przez porowadzącego.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 19:10)