SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnosis and therapy for the victims of sexual abuse - course description

General information
Course name Diagnosis and therapy for the victims of sexual abuse
Course ID 14.4-WP-PSChM-DTOPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z objawami, konsekwencji i mechanizmami psychopatologii  występujących u dziecka i osoby dorosłej w wyniku doznawania przemocy seksualnej.

Prerequisites

wiedza z zakresu psychologii klinicznej i rozwojowej  (w zakresie wymagań kierowanych do studenta po III roku psychologii)

Scope

Wprowadzenie w problematykę przemocy seksualnej. 

Definicja i formy przemocy seksualnej. 

Analiza obszarów zmian w funkcjonowaniu psychospołecznym ofiar przemocy seksualnej.

Mechanizm powstawania i utrzymywania się objawów psychopatologicznych po wykorzystaniu seksualnym.

Krótko- i długoterminowe skutki wykorzystania seksualnego.

Związki wykorzystania seksualnego z psychopatologią. 

Diagnoza typu urazu, objawów i mechanizmów przystosowania u ofiary przemocy seksualnej.

Specyfika diagnozowania dzieci – ofiar przemocy seksualnej.

Terapia dorosłych i dzieci po urazach przemocy seksualnej.

Teaching methods

Mini-wykład,  praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego i /lub  przygotowanie pracy zaliczeniowej. Ocena aktywności na zajęciach.  Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową. Kolokwium  składa się z kilku pytań ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne  niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Recommended reading

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. Borkowska A.R. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN - wybrane rozdziały

 Herman J. L., Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk 1998.

 Widera-Wysoczańska A.(red.), Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje. Warszawa 2011.

 Beverly James.  Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003.

 

Further reading

Kwartalnik . Dziecko Krzywdzone

Hindman J., Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993

Czub M. (2012) Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie. GWP

Beisert M. (2008). Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców.

Diana Sullivan Everstine, ‎Louis Everstine ( 2019 ). Sexual Trauma In Children And Adolescents: Dynamics & Treatmentbooks.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 20:34)