SylabUZ
Course name | Diagnosis and therapy for the victims of sexual abuse |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-DTOPS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 3 |
Available in specialities | Psychoseksuologia |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Zapoznanie z objawami, konsekwencji i mechanizmami psychopatologii występujących u dziecka i osoby dorosłej w wyniku doznawania przemocy seksualnej.
wiedza z zakresu psychologii klinicznej i rozwojowej (w zakresie wymagań kierowanych do studenta po III roku psychologii)
Wprowadzenie w problematykę przemocy seksualnej.
Definicja i formy przemocy seksualnej.
Analiza obszarów zmian w funkcjonowaniu psychospołecznym ofiar przemocy seksualnej.
Mechanizm powstawania i utrzymywania się objawów psychopatologicznych po wykorzystaniu seksualnym.
Krótko- i długoterminowe skutki wykorzystania seksualnego.
Związki wykorzystania seksualnego z psychopatologią.
Diagnoza typu urazu, objawów i mechanizmów przystosowania u ofiary przemocy seksualnej.
Specyfika diagnozowania dzieci – ofiar przemocy seksualnej.
Terapia dorosłych i dzieci po urazach przemocy seksualnej.
Mini-wykład, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego i /lub przygotowanie pracy zaliczeniowej. Ocena aktywności na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową. Kolokwium składa się z kilku pytań ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry, dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. Borkowska A.R. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN - wybrane rozdziały
Herman J. L., Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk 1998.
Widera-Wysoczańska A.(red.), Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje. Warszawa 2011.
Beverly James. Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003.
Kwartalnik . Dziecko Krzywdzone
Hindman J., Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993
Czub M. (2012) Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie. GWP
Beisert M. (2008). Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców.
Diana Sullivan Everstine, Louis Everstine ( 2019 ). Sexual Trauma In Children And Adolescents: Dynamics & Treatmentbooks.
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 20:34)