SylabUZ
Course name | Psychology of sex offenders |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PSPS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 2 |
Available in specialities | Psychoseksuologia |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Wprowadzenie studentów w problematykę sprawców przemocy seksualnej ze szczególnym uwzględnieniem aspektów diagnostycznych i terapeutycznych.
Podstawowa wiedza z psychologii poznawczej, rozwojowej, społecznej i klinicznej na temat rozwoju kontroli emocjonalnej i popędowej i jej zaburzeń.
Rodzaje i charakterystyka przemocy seksualnej.
Koncepcje i modele przemocy seksualnej: modele wieloczynnikowe (czteroczynnikowy model Finkelhora i Araji, teoria etiologii przestępczości seksualnej Marshalla i Barbaree'go, czterostronna teoria molestowania Halla i Hieschmana, model ścieżek molestowania seksualnego Warda i Siegerta, model konfluencji w agresji seksualnej Malamutha) oraz koncepcje jednoczynnikowe (zaburzeń poznawczych, empatii, dewiacji seksualnych, intymności).
Osobowość sprawców przemocy seksualnej.
Cechy charakterystyczne sprawców przemocy seksualnej .
Biopsychospołeczne uwarunkowania przemocy seksualnej. Problem recydywy - szacowanie czynników ryzyka.
Nieletni jako sprawcy przestępstw seksualnych.
Diagnoza i terapia sprawców przestępstw seksualnych. Strategie i kierunki oddziaływań psychologicznych. Ewaluacja przestępcy seksualnego pod kątem bezpiecznego nadzoru w społeczeństwie
Studium przypadku, prezentacja, praca w zespołach, dyskusja grupowa, praca z książką.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Pozytywna ocena z pracy pisemnej i/lub kolokwium, aktywność na zajęciach. Sprawdzian pisemny składa się z pytań zamkniętych i/lub kilku pytań otwartych ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry, dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
1. Beisert M. (2011). Pedofilia. Geneza i mechanizm powstawania. Gdańsk: GWP
2. Pospiszyl K. (2005 ) Przestępstwa seksualne. Warszawa: PWN
3. Salter A. (2005). Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele, inni przestępcy seksualni. Media Rodzina
4. Felińska,A. Grzegorzewska I. (2010). Opiniowanie psychologiczno-sądowe nieletnich sprawców przestępstw seksualnych / W: Białe plamy w psychologii sądowej / pod red. Bożeny Gulli, Iwony Niewiadomskiej, Małgorzaty Wysockiej-Pleczyk .- Kraków : Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego
Gierowski J.K.(2000) Rola zaburzeń osobowości sprawcy w diagnostyce procesów motywacyjnych. Postępy Psychiatrii i Neurologii. Vol. 9, suplement 2, 203-211
Janik J.(2008) Tabu seksuologii. Wydawnictwo „ Academica”, Warszawa. 97-116.
Rode i in. (2021). Kliniczna psychologia sądowa. PWN
I inne pozycje na bieżąco podawane przez prowadzącego
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 18:35)