SylabUZ
Course name | Philosophy |
Course ID | 08.1-WP-PSChM-Fil |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Exam |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest przedstawienie Studentom i Studentkom psychologii wybranych zagadnień z głównych dziedzin filozoficznych, tj. ontologii, epistemologii i aksjologii; pokazanie ich w kontekście historii idei; pokazanie ich w kontekście powstania psychologii jako nauki; pokazanie ich echa w psychologii dziś; zaznajomienie z filozofią psychologii i psychiatrii.
Student/ka powinien/na posiadać wiedzę filozoficzną na poziomie szkoły średniej.
Wybrane kwestie z głównych dziedzin filozofii: ontologii, epistemologii i aksjologii. Monizm i dualizm psychofizyczny a spór o integrację psyche i soma we współczesnym ujęciu zdrowia psychofizycznego. Problemy determinizmu, wolnej woli i winy w filozofii a w psychologii i psychiarii. Stoicyzm, epikureizm. Sceptycyzm i agnostycyzm. Spór o prawdę. Realizm, idealizm. Filozoficzne koncepcje istoty, esencji i natury ludzkiej. Epistemologia a racjonalizm, empiryzm i intuicjonizm; filozoficzny spór o dychotomię wrodzone/nabyte w ujęciu historycznym i jego echa w badaniach psychologicznych (genetyczne/środowiskowe). Aksjologia, geneza wartości i norm. Filozofia psychologii i psychiatrii.
Wykład: wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: prezentacja, praca z tekstem źródłowym, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: prezentacja.
Warunki zaliczenia egzaminu: test końcowy.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu, tj. oceny końcowej z ćwiczeń i z egzaminu. Ocenę końcową ustala się zgodnie z zasadą:
od 2,5 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania, przy czym nie może być ona niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu (zgodnie z § 26 pkt 3 regulaminu UZ).
brak
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 07:47)