SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą ważnych aspektów rozwoju psychicznego człowieka od poczęcia, poprzez okres dzieciństwa i okres adolescencji do czasu podjęcia wyzwań związanych z wkraczaniem w dorosłość. Tworzenie w wiedzy studenta bazy teoretycznej do uczestnictwa w zajęciach teoretycznych i praktycznych dotyczących szczegółowych problemów funkcjonowania dziecka i adolescenta. Poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na różnych etapach życia poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwojowych oraz do najnowszych danych empirycznych. Zrozumienie sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych, sprzyjających refleksji nad złożonością i wielowymiarowością jednostkowego życia, a także służącą tworzeniu naukowych podstaw do optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości. Ukazanie związku pomiędzy wiedzą teoretyczną a sposobami jej zastosowania w praktyce psychologicznej, w dostrzeganiu przejawów rozwoju i ich diagnozowania.
Wiedza z psychologii ogólnej i poznawczej
Treści wykładów:
Natura i przebieg rozwoju człowieka: zapoznanie z pojęciem rozwoju ontogenetycznego i pokrewnymi pojęciami: kategoriami zmian rozwojowych, okresu sensytywnego i krytycznego, akceleracją, wyjaśnienie założeń psychologii biegu życia. Analiza zasad rozwoju fizycznego, społecznego, emocjonalnego i poznawczego oraz rozwoju osobowości w kolejnych etapach życia. Charakterystyka podejść teoretycznych do opisu wybranych zjawisk rozwojowych.
Treści ćwiczeń:
Czynniki wpływające na rozwój jednostki, pojęcie zmiany rozwojowej, metody badawcze w psychologii rozwoju i zasady nawiązywania kontaktu z dzieckiem.
Przygotowanie do rodzicielstwa, rozwój prenatalny, poród, wcześniactwo, środowisko rodzinne małych dzieci, rozwój psychomotoryczny we wczesnym dzieciństwie, samodzielność dzieci, aktywność zabawowa i rysunkowa dzieci, relacje rówieśnicze, rozwój poznawczy dzieci i młodzieży, rozwój języka i komunikacji, gotowość szkolna i adaptacja do wymagań szkoły, rozwój osobowości, tożsamości i moralności, osiągnięcia rozwojowe i wyzwania okresu dorastania. Metody diagnozowania poziomu rozwoju dziecka i młodzieży.
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Ćwiczenia: praca w grupach, praca z książką, dyskusja dydaktyczna, rozważania nad sposobami rozwiązywania problemów praktycznych i próby ich rozwiązywania.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium, ocena z prezentacji oraz ocena aktywności na zajęciach.
Wykład-ocena egzaminu w formie testu pisemnego .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.
Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk 2016.
Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Brzezińska A., Lutomski G. (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. Poznań 1994.
Flavell J.H. (1985). Cognitive development. Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007
Kornas-Biela D. Wokół początku życia ludzkiego. Warszawa 1993.
Obuchowska I., Drogi dorastania. Warszawa 1996.
Oleszkowicz A., Bunt młodzieńczy. Warszawa 2006.
Piaget J., Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa 1996.
Piaget J., Rozwój ocen moralnych dziecka. Warszawa 1967.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.
Schaffer H. R., Rozwój społeczny: dzieciństwo i młodość. Kraków 2006.
Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.
Turner J. S., Helms D. B., Rozwój człowieka. Warszawa 1999.
Wadsworth B. J., Teoria Piageta: Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa 1998.
Chrzan-Dętkoś M., Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia. Gdańsk 2012.
Czub M., Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia. Poznań 2004.
Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.
Kamza A., Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Późna faza dorastania. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Matejczuk J., Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Rękosiewicz M., Jankowski P., Rozwój dziecka. Środkowy wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 08:53)