SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychological diagnosis of a child - case study - course description

General information
Course name Psychological diagnosis of a child - case study
Course ID 14.4-WP-PSChM-DPDz(sp)
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • dr Marcin Florkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką psychologicznej diagnozy psychologicznej dziecka, w tym ze sposobami ujmowania procesu diagnozowania w psychologii dziecka i rodzajami diagnoz oraz założeniami studium przypadku. Wiedza na temat metod diagnozowania.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z psychologii rozwojowej i psychometrii.

Scope

Wykłady: 

Definicja diagnozy i diagnozowania.

Cele diagnozy psychologicznej dziecka.

Podstawowe założenia i typy diagnozy klinicznej. Znaczenie kontekstów - instytucjonalnego, rodzinnego i indywidualnego . Kontrakt diagnostyczny i trudności w identyfikacji problemu dziecka . Model medyczny i model integracyjny w diagnozie. Diagnoza różnicowa.  Etapy postępowania diagnostycznego. Kliniczna diagnoza opisowa dla celów terapeutycznych .  Kliniczna diagnozy wyjaśniająca dla celów terapeutycznych.  Diagnozowanie w procesie terapii. 

 Podstawowe procedury wykorzystywane w diagnozowaniu; zachowania testowe i pozatestowe. Ilościowy i jakościowy opis zachowań. Charakterystyka wskaźników diagnostycznych – sposoby interpretacji. Prognozowanie diagnostyczne. Selekcja – strategie decyzyjne. Faza wyjaśniania – poszukiwanie związków zachowań testowych i pozatestowych (dane symptomatologiczne i etiologiczne a problem trafności); faza interwencji, interwencja i jej formy. Wybrane techniki badania diagnostycznego dzieci.

Ćwiczenia:

Podstawowe umiejętności diagnozowania: wywiad i rozmowa psychologiczna, obserwacja, badanie procesów poznawczych, techniki kwestionariuszowe, techniki projekcyjne.

Proces diagnozowania.

1. Etap prediagnostyczny.

2. Nawiązywanie kontaktu - znaczenie nawiązania odpowiedniego kontaktu z osobą badaną dla przeprowadzenia rzetelnej diagnozy. Metody nawiązywania kontaktu. Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Organizacja miejsca.

3. Przeprowadzenie diagnozy.

Zasady opracowania przypadku. Opiniowanie i orzecznictwo dzieci i młodzieży.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, studium przypadku, pokaz, praca w grupach, praca z tekstem, praca w terenie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów odbywa się na podstawie sprawdzianu pisemnego lub pracy pisemnej. Sprawdzian składa się z pytań zamkniętych i/lub kilku pytań otwartych ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne  niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie aktywności studenta, przygotowania pracy kontrolnej (indywidualnie lub grupowo) dotyczącej wybranego tematu, okresowego sprawdzania wiedzy i/lub przygotowania studium przypadku.

 Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń. 

Recommended reading

  • Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. ( red) (2020) Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży.PWN cz.II

  •  Manassis K. (2015). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ

  • Stemplewska – Żakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna; Gdańsk 2009.

  • Paluchowski W.J., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy; Warszawa 2007.

  • Marceli D. Psychopatologia wieku dziecięcego, Warszawa 2013

  • Frick P.J., Barry C.T., Kamphaus R.W., (2010). Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New York: Springer.

  • M. Białecka-Pikul: PSYCHOPATOLOGIA ROZWOJOWA JAKO DZIEDZINA BADAŃ NAD ROZWOJEM ATYPOWYM Psychologia Rozwojowa, tom 16 nr 3, pp. 15-25 Kraków 2011

    Borucka, A., & Ostaszewski, K. (2008). Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego12(2 Pt 1), 587–597.

Further reading

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne; Warszawa 1999.

  • Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania; Warszawa 2006.

  • Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej; Warszawa 2007.

  • Szustrowa T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 03-04-2023 14:32)