SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia różnic indywidualnych |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM- PRI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przedstawienie współczesnego stanu wiedzy w obszarze różnic indywidualnych, szczególnie ich determinantów, funkcjonalnego znaczenia oraz sposobów pomiaru.
Ogólna wiedza dotycząca zasad metodologii badań w naukach społecznych, ze szczególnym naciskiem na wiedzę dotyczącą tworzenia i stosowania testów psychometrycznych.
Tematyka wykładu:
Psychologia różnic indywidualnych – podstawowe pojęcia i metodologia badań
Ewolucyjne źródła różnic indywidualnych (w tym różnice indywidualne u zwierząt)
Determinanty różnic indywidualnych. Metody badawcze genetyki behawioralnej.
Inteligencja – korelaty biologiczne i poznawcze
Związek inteligencji z osiągnięciami szkolnymi, akademickimi i zawodowymi
Koncepcja wielkiej piątki i inne koncepcje osobowości oparte na cechach. Funkcjonalne znaczenie osobowości
Temperament człowieka dorosłego
Różnice międzypłciowe w cechach psychologicznych w świetle meta-analiz badań
Omówienie wybranych ważnych konstruktów w psychologii różnic indywidualnych: stylu poznawczego, inteligencji emocjonalnej, potrzeby domknięcia poznawczego, potrzeby poznawczej, makiawelizmu i innych.
Tematyka ćwiczeń:
Różnice indywidualne w cechach psychologicznych u zwierząt.
Temperament - najważniejsze teorie i funkcjonalne znaczenie
Inteligencja - najważniejsze teorie i funkcjonalne znaczenie
Osobowość w modelu wielkiej piątki - najważniejsze teorie i funkcjonalne znaczenie
Styl przywiązania - najważniejsze teorie wyjaśniające i funkcjonalne znaczenie
Styl radzenia sobie ze stresem - najważniejsze teorie wyjaśniające i funkcjonalne znaczenie
Wykład: wykład konwencjonalny, omawianie przykładów badań, meta-analiz i najważniejszych teorii.
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, demonstracje, pomiar własnych cech, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: pozytywna ocena z testowego egzaminu pisemnego (min. 50 % + 1 odpowiedzi poprawnych). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Student może podwyższyć ocenę za dodatkowe zadania, prowadzący informuje o szczegółach na pierwszych zajęciach.
Ćwiczenia: ocena z kolokwium pisemnego. Ocena z ćwiczeń może być podwyższona za przygotowaną prezentację. Wiedza może być dodatkowo weryfikowana przez wejściówki (ich waga w ostatecznej ocenie z ćwiczeń może wynosić maksymalnie 25 %). Student ma prawo do maksymalnie 3 nieobecności na ćwiczeniach.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i z egzaminu.
Strelau (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Klonowicz T.; Fajkowska-Stanik M. (2003). Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Flynn, J.R. (2012). O inteligencji inaczej. Czy jesteśmy mądrzejsi od naszych przodków. Sopot: Smak Słowa.
Chamorro-Premuzic, T., Von Stumm, S., & Furnham, A. (red.). (2015). The Wiley-Blackwell handbook of individual differences. John Wiley & Sons.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 15:29)