SylabUZ
Course name | Basics of empirical work (project with students) |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PPE(p) |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Opanowanie podstawowych pojęć koniecznych do prowadzenia badań naukowych. Nabycie umiejętności samodzielnego projektowania badań empirycznych. Poznanie podstawowych metod, technik i narzędzi badania naukowego. Świadomość istotności projektowania badań empirycznych z zachowaniem zasad etyki badawczej.
Podstawowa wiedza i umiejętności w zakresie metodologii badań psychologicznych, metod statystycznych i obsługi programu statystycznego SPSS/Statistica. Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, psychologii społecznej i psychologii rozwojowej.
Zasady APA pisania prac naukowych w psychologii. Ocena stanu wiedzy przy użyciu baz danych, w szczególności baz artykułów naukowych. Metody naukowe w psychologii. Analiza procesu badawczego. Formułowanie problemów badawczych i pytań badawczych. Formułowanie hipotez badawczych. Schematy prowadzenia badań. Operacjonalizacja zmiennych w badaniach. Dobór próby do badań. Metody gromadzenia danych. Opracowanie procedury badań i procedury analiz statystycznych. Przygotowanie projektu badawczego.
Dyskusje, praca z bazami danych, przygotowanie projektów badawczych, przeprowadzenie badania empirycznego i sporządzenie raportu.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przygotowanie kompletnego projektu badawczego zgodnie z APA. Na ocenę końcową składają się ocena przygotowanego projektu (75%) oraz oceny z aktywności i odpowiedzi na zajęciach (25%), przy czym niezbędne jest uzyskanie pozytywnej oceny z obu form.
1. Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Wydawnictwo Liberi Libri. https://liberilibri.pl/harasimczuk
2. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2011). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: ACADEMICA i Wydawnictwo SWPS.
3. Brzeziński J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
4. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005 i nowsze). Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL.
5. Bazy danych: EBSCO, Google Scholar.
1. Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
2. Babbie, E. (2004) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 09:35)