SylabUZ
Course name | Personality tests |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-TOsb |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest:
- zapoznanie studentów ze specyfiką wykorzystania psychologicznych testów osobowości oraz testów do badania konstruktów pokrewnych
- zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami prowadzenia badań psychologicznymi testami kwestionariuszowymi, w tym z etyką badań oraz mechanizmami działania tychże narzędzi
- szczegółowe zapoznanie studentów z przykładowymi narzędziami oraz omówienie właściwego sposobu ich stosowania wraz z zaakcentowaniem różnic i podobieństw pomiędzy poszczególnymi testami
- nabycie przez studentów umiejętności interpretacji oraz opisu wyników uzyskanych w omawianych testach
- przedstawienie ograniczeń stosowalności testów kwestionariuszowych
- kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny jakości testu psychologicznego na podstawie danych psychometrycznych
- kształtowanie umiejętności samodzielnego wykorzystywania testów psychologicznych służących do pomiaru cech osobowości i konstruktów pokrewnych
Wymagania wstępne: ogólna wiedza na temat mechanizmów działania i zasad tworzenia testów psychologicznych; wiedza na temat współczesnych wieloczynnikowych modeli cech osobowości; znajomość zasad prowadzenia indywidualnej diagnozy psychologicznej
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychometria, Diagnoza psychologiczna, Psychologia osobowości, Metodologia badań psychologicznych ze statystyką
Problematyka poruszana na zajęciach:
- pojęcia dotyczące testów psychologicznych oraz modeli cech osobowości i temperamentu
- zasady prowadzenia badań z wykorzystaniem testów osobowości i pokrewnych, w tym etyka badań
- nawiązywanie dobrego kontaktu z osobą badaną
- uniwersalne elementy składowe narzędzi kwestionariuszowych
- struktura, zawartość oraz zasady korzystania z podręcznika do testu psychologicznego
- zasady interpretacji i opisu uzyskanych wyników
- ocena jakości oraz zakresu stosowalności narzędzia na podstawie jego właściwości psychometrycznych
- szczegółowe omówienie wybranych testów osobowości i pokrewnych, np. EPQ-R, NEO-FFI, NEO-PI-R, FCZ-KT, MMPI-2.
- ograniczenia stosowalności testów osobowości i pokrewnych
analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, analiza przypadku, dyskusja, rozwiązywanie zadań
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie uzyskiwane na podstawie oceny z kolokwium zaliczeniowego (sprawdzian wiedzy) oraz pracy zaliczeniowej (diagnoza psychologiczna; sprawdzian umiejętności) wykonanej w formie indywidualnej pracy pisemnej albo jako dodatkowa część praktyczna kolokwium zaliczeniowego - ustalane na pierwszych zajęciach w zależności od aktualnych możliwości prowadzenia badań indywidualnych.
Udział procentowy w końcowej punktacji sprawdzianu wiedzy i sprawdzianu umiejętności wynosi po 50%. Ocena końcowa może być uzupełniona o punkty uzyskane przez studenta w wyniku aktywności na zajęciach (np. w trakcie pracy indywidualnej lub grupowej).
W celu uzyskania zaliczenia z przedmiotu student powinien zdobyć minimum 50 % możliwych do zdobycia punktów, z zachowaniem następujących progów:
50-59% 3,0
60-69% 3,5
70-79% 4,0
80-89% 4,5
90-100% 5,0
Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa.
Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Scholar.
Jaworowska, A. (2001). Kwestionariusze Osobowości Eysencka EPQ-R oraz EPQ-R(S). Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
McCrae, R. R., Costa, P. T., Jr. (2008). The five-factor theory of personality. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (p. 159–181). The Guilford Press.
Oniszczenko, W. (1997). Kwestionariusz Temperamentu EAS Bussa i Plomina. Wersja dla dorosłych i dla dzieci. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Zawadzki, B., Strelau, J. (1997) Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu - FCZ-KT. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P., Śliwińska, M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costa, R. R. McCrae. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Ashton, M. C., Lee, K. (2007). Empirical, theoretical, and practical advantages of the HEXACO model of personality structure. Personality and Social Psychology Review: An Official Journal of the Society for Personality and Social Psychology, Inc, 11(2), 150–166.
Brzezińska, U., Koć-Januchta, M., Stańczak, J. (2014). MMPI®-2 - Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 10:15)