SylabUZ

Generate PDF for this page

Personality tests - course description

General information
Course name Personality tests
Course ID 14.4-WP-PSChM-TOsb
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Tomasz Misiuro
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie studentów ze specyfiką wykorzystania psychologicznych testów osobowości oraz testów do badania konstruktów pokrewnych

- zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami prowadzenia badań psychologicznymi testami kwestionariuszowymi, w tym z etyką badań oraz mechanizmami działania tychże narzędzi

- szczegółowe zapoznanie studentów z przykładowymi narzędziami oraz omówienie właściwego sposobu ich stosowania wraz z zaakcentowaniem różnic i podobieństw pomiędzy poszczególnymi testami

- nabycie przez studentów umiejętności interpretacji oraz opisu wyników uzyskanych w omawianych testach

- przedstawienie ograniczeń stosowalności testów kwestionariuszowych

- kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny jakości testu psychologicznego na podstawie danych psychometrycznych

- kształtowanie umiejętności samodzielnego wykorzystywania testów psychologicznych służących do pomiaru cech osobowości i konstruktów pokrewnych

Prerequisites

Wymagania wstępne: ogólna wiedza na temat mechanizmów działania i zasad tworzenia testów psychologicznych; wiedza na temat współczesnych wieloczynnikowych modeli cech osobowości; znajomość zasad prowadzenia indywidualnej diagnozy psychologicznej

Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychometria, Diagnoza psychologiczna, Psychologia osobowości, Metodologia badań psychologicznych ze statystyką

Scope

Problematyka poruszana na zajęciach:

- pojęcia  dotyczące testów psychologicznych oraz modeli cech osobowości i temperamentu

- zasady prowadzenia badań z wykorzystaniem testów osobowości i pokrewnych, w tym etyka badań

- nawiązywanie dobrego kontaktu z osobą badaną

- uniwersalne elementy składowe narzędzi kwestionariuszowych

- struktura, zawartość oraz zasady korzystania z podręcznika do testu psychologicznego

- zasady interpretacji i opisu uzyskanych wyników

- ocena jakości oraz zakresu stosowalności narzędzia na podstawie jego właściwości psychometrycznych

- szczegółowe omówienie wybranych testów osobowości i pokrewnych, np. EPQ-R, NEO-FFI, NEO-PI-R, FCZ-KT, MMPI-2.

- ograniczenia stosowalności testów osobowości i pokrewnych

Teaching methods

analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, analiza przypadku, dyskusja, rozwiązywanie zadań

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie uzyskiwane na podstawie oceny z kolokwium zaliczeniowego (sprawdzian wiedzy) oraz pracy zaliczeniowej (diagnoza psychologiczna; sprawdzian umiejętności) wykonanej w formie indywidualnej pracy pisemnej albo jako dodatkowa część praktyczna kolokwium zaliczeniowego - ustalane na pierwszych zajęciach w zależności od aktualnych możliwości prowadzenia badań indywidualnych.

Udział procentowy w końcowej punktacji sprawdzianu wiedzy i sprawdzianu umiejętności wynosi po 50%. Ocena końcowa może być uzupełniona o punkty uzyskane przez studenta w wyniku aktywności na zajęciach (np. w trakcie pracy indywidualnej lub grupowej).

W celu uzyskania zaliczenia z przedmiotu student powinien zdobyć minimum 50 % możliwych do zdobycia punktów, z zachowaniem następujących progów:

50-59% 3,0

60-69% 3,5

70-79% 4,0

80-89% 4,5

90-100% 5,0

 

Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa.

Recommended reading

Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Scholar.

Jaworowska, A. (2001). Kwestionariusze Osobowości Eysencka EPQ-R oraz EPQ-R(S). Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

McCrae, R. R., Costa, P. T., Jr. (2008). The five-factor theory of personality. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (p. 159–181). The Guilford Press.

Oniszczenko, W. (1997). Kwestionariusz Temperamentu EAS Bussa i Plomina. Wersja dla dorosłych i dla dzieci. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Zawadzki, B., Strelau, J. (1997) Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu - FCZ-KT. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P., Śliwińska, M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costa, R. R. McCrae. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Further reading

Ashton, M. C., Lee, K. (2007). Empirical, theoretical, and practical advantages of the HEXACO model of personality structure. Personality and Social Psychology Review: An Official Journal of the Society for Personality and Social Psychology, Inc, 11(2), 150–166.

Brzezińska, U., Koć-Januchta, M., Stańczak, J. (2014). MMPI®-2 - Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 10:15)