SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of ageing - course description

General information
Course name Psychology of ageing
Course ID 14.4-WP-PSChM-PSt
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Sławomir Piotr Baranowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów charakterystyki okresu życia zwanego późną dorosłością, okresem senioralnym czy starością. W trakcie zajęć, studenci zapoznają się z biologicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami procesu starzenia sią człowieka, prawidłową drogą przebiegu tego procesu oraz z zaburzeniami i trudnościami jakie pojawiają się w toku starzenia się. Studenci poznają koncepcje psychologiczne opisujące wzory adaptacji do starości, zmiany w percepcji siebie, modyfikacje ról zawodowych i społecznych, potrzeby ludzi starych, oraz sposoby aktywizowania i stymulowania przedstawicieli starszego pokolenia, szczególnie obszaru funkcji poznawczych. Uczestnicy kursu zostaną ponadto zapoznani z wymiarem społecznym i egzystencjalnym schyłku życia oraz problematyką żałoby i umierania.

Prerequisites

Wiedza z podstaw psychologii, różnic indywidualnych oraz z psychologii rozwojowej i osobowości. Podstawowa wiedza z zakresu makrosocjologii. 

Scope

Zagadnienia wprowadzające do psychologii starzenia się i starości. Charakterystyka procesu starzenia się. Fizjologiczne wzory starzenia się - aspekt biologiczny, psychologiczny i społeczny oraz patologiczne wzory starzenia się - aspekt biologiczny, psychologiczny i społeczny. Transcendentny wymiar starzenia się. Elementy geriatrii - najczęstsze zaburzenia okresu starości m.in. zespoły otępienne, zaburzenia psychiczne.  Adaptacja do starości - przykłady ujęcia teoretycznego. Miejsce człowieka starego w rodzinie i w społeczeństwie. Aktywność osób starych, aktywność poznawcza i sposoby jej stymulowania: Jakość życia człowieka starego, poczucie godności i zaspokojenie potrzeb. Starość w ujęciu egzystencjalnym: czas, cierpienie, choroba. Bilans życiowy człowieka starego i znaczenie żałoby oraz integracja versus rozpacz. Tanatopsychologia, fazy umierania, a także przygotowanie do odejścia i medykalizacja śmierci.

Teaching methods

Wykłady konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie pisemnej pracy kontrolnej i/lub kolokwium (testu) zaliczeniowego. Standardowa struktura testu zaliczeniowego:

- 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru;

- 20% pytań stanowią pytania otwarte. 

Pytania sformułowane są w oparciu o zagadnienia omawiane na zajęciach.

W celu uzyskania zaliczenia, student powinien zdobyć minimum 60% punktów. Progi ocen z testu: 60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-89% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0.

Ocena uzyskana przez studenta może być podwyższona  na podstawie indywidualnej i zespołowej aktywności studenta podczas zajęć, weryfikowanej w toku dyskusji; analizy przypadków, identyfikowania oraz projektowania rozwiązań sytuacji problemowych.

Recommended reading

  • Steuden, S. - Psychologia starzenia się i starości, Warszawa, 2012,
  • S. Steuden, M. Marczuk (red. ) - Starzenie się a satysfakcja z życia, Lublin, 2006,
  • Nowicka (red - Wybrane problemy osób starszych., Kraków, 2006,
  • Zych, A.A. - Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii, Katowice, 2009,
  • Zych, A.A. - Leksykon gerontologii, Kraków, 2010,

Further reading

  • T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska (red.). - Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Gdańsk, 2006.
  • Niewiedział, D. Ageing woman. Attractivity and issue of widowhood. W: Bury,P.;Dziemianko,Z. (red). Wiele twarzy kobiety- “ona” nie tylko w tekstach medycznych. Poznań, Instytut Naukowo-Wydawniczy "MAIUSCULA", (2011)  s. 207-232
  • Niewiedział, D. Wybrane psychospołeczne czynniki funkcjonowania i adaptacja do wdowieństwa starzejących się kobiet, w: Halicka, M, Halicki, J., Kramkowska, E. (red). (2016). Starość. Poznać, przeżyć, zrozumieć. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s.229-24

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 03-04-2023 15:09)