SylabUZ
Course name | Psychology of ageing |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PSt |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów charakterystyki okresu życia zwanego późną dorosłością, okresem senioralnym czy starością. W trakcie zajęć, studenci zapoznają się z biologicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami procesu starzenia sią człowieka, prawidłową drogą przebiegu tego procesu oraz z zaburzeniami i trudnościami jakie pojawiają się w toku starzenia się. Studenci poznają koncepcje psychologiczne opisujące wzory adaptacji do starości, zmiany w percepcji siebie, modyfikacje ról zawodowych i społecznych, potrzeby ludzi starych, oraz sposoby aktywizowania i stymulowania przedstawicieli starszego pokolenia, szczególnie obszaru funkcji poznawczych. Uczestnicy kursu zostaną ponadto zapoznani z wymiarem społecznym i egzystencjalnym schyłku życia oraz problematyką żałoby i umierania.
Wiedza z podstaw psychologii, różnic indywidualnych oraz z psychologii rozwojowej i osobowości. Podstawowa wiedza z zakresu makrosocjologii.
Zagadnienia wprowadzające do psychologii starzenia się i starości. Charakterystyka procesu starzenia się. Fizjologiczne wzory starzenia się - aspekt biologiczny, psychologiczny i społeczny oraz patologiczne wzory starzenia się - aspekt biologiczny, psychologiczny i społeczny. Transcendentny wymiar starzenia się. Elementy geriatrii - najczęstsze zaburzenia okresu starości m.in. zespoły otępienne, zaburzenia psychiczne. Adaptacja do starości - przykłady ujęcia teoretycznego. Miejsce człowieka starego w rodzinie i w społeczeństwie. Aktywność osób starych, aktywność poznawcza i sposoby jej stymulowania: Jakość życia człowieka starego, poczucie godności i zaspokojenie potrzeb. Starość w ujęciu egzystencjalnym: czas, cierpienie, choroba. Bilans życiowy człowieka starego i znaczenie żałoby oraz integracja versus rozpacz. Tanatopsychologia, fazy umierania, a także przygotowanie do odejścia i medykalizacja śmierci.
Wykłady konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie pisemnej pracy kontrolnej i/lub kolokwium (testu) zaliczeniowego. Standardowa struktura testu zaliczeniowego:
- 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru;
- 20% pytań stanowią pytania otwarte.
Pytania sformułowane są w oparciu o zagadnienia omawiane na zajęciach.
W celu uzyskania zaliczenia, student powinien zdobyć minimum 60% punktów. Progi ocen z testu: 60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-89% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0.
Ocena uzyskana przez studenta może być podwyższona na podstawie indywidualnej i zespołowej aktywności studenta podczas zajęć, weryfikowanej w toku dyskusji; analizy przypadków, identyfikowania oraz projektowania rozwiązań sytuacji problemowych.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 03-04-2023 15:09)