SylabUZ
Course name | Introduction to educational psychology |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-WPEiW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest:
- zdobycie orientacji w problematyce psychologii edukacyjnej i wychowawczej oraz zapoznanie się z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych.
- rozpoznanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania
- zdefiniowanie edukacji i wychowania w kontekście różnych nurtów psychologicznych.
Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu normy i patologii procesów rozwoju człowieka w cyklu życia.
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia emocji i motywacji, Psychopatologia rozwoju
Wykłady:
Konteksty rozwoju dzieci i młodzieży (wewnętrzne i zewnętrzne) w funkcjonalnej diagnozie psychologicznej. Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w pracy z dziećmi i młodzieżą. .Funkcje wychowawcze osób znaczących. Rodzina jako środowisko wychowania. Style wychowania i ich wpływ na rozwój dzieci. Struktura rodziny i jej znaczenie dla rozwoju dzieci. Zadania zawodowe psychologa w placówkach oświatowych. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Wstęp do pomocy psychologicznej w systemie edukacji. Etyka pracy psychologa w relacji z dziećmi i młodzieżą. Wychowanie według różnych koncepcji i teorii psychologicznych.
Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, pogadanka
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie oceny z kolokwium (forma pisemna, pytania zamknięte i/lub otwarte). Progi procentowe dla oceny z kolokwium: ocena 2,0: 0%-49%, Ocena 3,0: 51%-60% , ocena 3,5: 61%-70%, ocena 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%1-90%, ocena 5,0: 91%-100%
Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.
Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.
Dołęga Z., John-Borys M, Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia, Katowice 2009.
Dryll E., Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej, "Psychologia Wychowawcza", nr1/2012, s. 7-23.
Ledzińska M., Czerniawska E. , Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa 2011.
Żłobicki W., Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt, Kraków 2008.
Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2010.
Katra G. , Czas w wychowaniu, "Psychologia Wychowawcza", nr 5/2014, s. 105-114.
Woolfolk A., Educational Psychology, Pearson 2019
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 10:38)