SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to educational psychology - course description

General information
Course name Introduction to educational psychology
Course ID 14.4-WP-PSChM-WPEiW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- zdobycie orientacji  w problematyce psychologii edukacyjnej i wychowawczej oraz zapoznanie się z charakterystyką pracy psychologa wychowania w instytucjach opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych.

- rozpoznanie najważniejszych problemów rozwojowo-wychowawczych w odniesieniu do wieku życia i środowiska wychowania

- zdefiniowanie edukacji i wychowania w kontekście różnych nurtów psychologicznych.

Prerequisites

Niezbędna podstawowa wiedza z zakresu normy i patologii procesów rozwoju człowieka w cyklu życia.

Wymagania formalne: wiedza z przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia emocji i motywacji, Psychopatologia rozwoju

Scope

Wykłady:

Konteksty rozwoju dzieci i młodzieży (wewnętrzne i zewnętrzne) w funkcjonalnej diagnozie psychologicznej. Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w pracy z dziećmi i młodzieżą. .Funkcje wychowawcze osób znaczących.  Rodzina jako środowisko wychowania. Style wychowania i ich wpływ na rozwój dzieci.  Struktura rodziny i jej znaczenie dla rozwoju dzieci. Zadania zawodowe psychologa w placówkach oświatowych. Psycholog w systemie opiekuńczo-wychowawczym i systemie edukacji. Wstęp do pomocy psychologicznej w systemie edukacji. Etyka pracy psychologa w relacji z dziećmi i młodzieżą. Wychowanie według różnych koncepcji i teorii  psychologicznych.

 

Teaching methods

Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, pogadanka

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu  na ocenę na podstawie oceny z kolokwium (forma pisemna, pytania zamknięte i/lub otwarte). Progi procentowe dla oceny z kolokwium: ocena 2,0: 0%-49%, Ocena 3,0: 51%-60% , ocena 3,5: 61%-70%, ocena 4,0: 71%-80%, ocena 4,5: 81%1-90%, ocena 5,0: 91%-100%

Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.

Recommended reading

 

  • Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2005.

  • Dołęga Z., John-Borys M,  Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia, Katowice 2009.

  • Dryll E., Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej, "Psychologia Wychowawcza", nr1/2012, s. 7-23.

  • Ledzińska M., Czerniawska E. , Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa 2011.

  • Żłobicki W., Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt, Kraków 2008.

Further reading

Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2010.

Katra G. , Czas w wychowaniu, "Psychologia Wychowawcza", nr 5/2014, s. 105-114.

Woolfolk A., Educational Psychology, Pearson 2019

 

 

 

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 10:38)