SylabUZ

Generate PDF for this page

Economic psychology - course description

General information
Course name Economic psychology
Course ID 14.4-WP-PSChM-PEk
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 4
Available in specialities Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Kolańska-Stronka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest ukazanie obecnej i potencjalnej roli psychologii w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych dotykających obecnie jednostki, grupy, organizacje i społeczeństwa poprzez przedstawienie studentom podstawowych pojęć związanych z psychologią ekonomiczną, wskazanie na stałe mechanizmy funkcjonowania w zakresie zachowań ekonomicznych: inwestowania, ubezpieczania się, oszczędzania, zadłużania się, czy hazardu oraz gier ekonomicznych a także mechanizmy tworzenia i oddziaływania reklam. 

Prerequisites

Znajomość psychologii ogólnej (percepcja, uczenie się i pamięć, podejmowanie decyzji, emocje i motywacje, percepcja społeczna etc).

Scope

Wykład:

1. Człowiek, jako istota dokonująca działań ekonomicznych. Przedmiot psychologii ekonomicznej. Teoria perspektywy jako opisowy model wyborów ekonomicznych.
2. Pułapki podejmowania decyzji finansowych. Skłonności poznawcze i motywacyjne inwestorów.
3. Percepcja nadprogowa, peryferyczna i podprogowa a promocja.
4. Społeczne i moralne aspekty zachowań ekonomicznych.
5. Podatki: funkcje, wiedza i uwarunkowania (nie)płacenia podatków.

Ćwiczenia:

1. Mechanizmy i motywy ubezpieczania się.
2. Psychologiczne aspekty oszczędzania.
3. Własność i posiadanie. Symboliczna wartość dóbr oraz konsumpcja ostentacyjna.
4. Hazard: wyjaśnienie psychologiczne, prawidłowości, odmiany.
5. Dobrobyt i jego korelaty w aspekcie mikro i makro.
6. Socjalizacja ekonomiczna.

7. Teoria gier.

 

Teaching methods

Wykład: Wykład wspomagany prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, prezentacje multimedialne, gry interaktywne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: pozytywne zaliczenie ćwiczeń oraz uzyskanie min.  60% poprawnych odpowiedzi w pisemnym teście zaliczeniowym (progi ocen z testu: 60-68% 3,0; 68-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0).

W przypadku niemożliwości przeprowadzenia zaliczenia na ocenę w formie testowej z przyczyn niezależnych od egzaminatora lub niemożności zapewnienia jednoznacznie samodzielnej pracy studenta przeprowadza się egzamin ustny.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku aktywności studenta weryfikowanej poprzez zadania aktywność na zajęciach (0-20 punktów)

- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas  prezentacji zagadnień w grupach (0-20 punktów)

Kryteria (0-3 pkt w jednym kryterium) - i ocena z prezentacji na sakli 0-5 

0-8->1; 9-16->2; 10-24->3; 25-32->4; 33-40->5

Zawartość merytoryczna - (zgodna z tematem; dostosowana do możliwości odbiorców i potencjału tematu

Język prezentacji - (fachowa terminologia, poprawność językowa)

Zwięzłość - (krótkie zdania, równoważniki zdań, hasła→ sedno)

Czytelność - (wielkość czcionki,  układ, tempo wyświetlania)

Estetyka - (kolor, grafika, animacje, dźwięk)

Staranność

Czas prezentacji - (wykorzystanie zaplanowanego czasu)

Innowacyjność - (praca przyciągająca uwagę, pomysłowa, niekonwencjonalna)

Z obu tych części student musi uzyskać minimum 20 punktów by zaliczyć przedmiot.

- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (kolokwium – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (tj. 18 punktów) -sprawdzian na 30 punktów

Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu

40-47 punktów- ocena 3,0; 48-51 punktów ocena 3,5; 52- 58 punktów ocena 4,0; 59- 65 punktów ocena 4,5; 66-70 punktów ocena 5,0

 

Recommended reading

Tyszka, T. (red.) (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN.

Further reading

Górnik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania: między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Niesiobędzka M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Liberda, Z. B. (2013). Przezorność: kto oszczędza w Polsce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu.

Kanheman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.

Solomon, M. R. (2006). Zachowania i zwyczaje konsumentów. Gliwice: Helion [rozdz. 9 „Zmiana opinii a komunikacja interaktywna”]

Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP [rozdz. 6 „Człowiek w reklamie]

Kolańska-Stronka M, Gorbaniuk O. (2022). Materialism, conspicuous consumption, and brand engagement in self-concept: a study of teenagers. Current Issues in Personality Psychology, 10(1):39-48. doi:10.5114/cipp.2021.110060.

 

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 30-04-2022 20:00)