SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychometry - course description

General information
Course name Psychometry
Course ID 14.4-WP-PSChM- Psm
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Łukasz Budzicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych oraz z oceną przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody). Przedstawienie sposobów interpretacji wyników otrzymanych przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi. Określenie pojęcia normy o charakterze lokalnym. Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania własnych, prostych narzędzi pomiarowych, identyfikowaniem i rozstrzyganiem dylematy związanych z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych.

 

Prerequisites

Student ma ogólną wiedzę psychologiczną, metodologiczną, w tym statystyczną. Potrafi obsługiwać MS Excel, pakiet statystyczny SPSS lub STATISTICA.

Scope

Zakres wykładu:

Definicje i rodzaje testów psychologicznych oraz kryteria dobroci testów psychologicznych.

Wskaźniki dobroci pozycji oraz proces wnioskowania psychometrycznego.

Analiza rzetelności testu.

Analiza trafności testu.

Normalizacja wyników uzyskanych w pomiarze testowym.

Zasady korzystania z podręczników testowych oraz problemy etyczne związane ze stosowaniem testów.

Natura testów psychologicznych i ich stosowanie.

Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych.

 

Zakres ćwiczeń:

Praktyczne zadania i zasady:

tworzenia pozycji testowych,

oceny pozycji pod względem treściowym i językowym,

wyboru puli pozycji do badania pilotażowego,

przeprowadzania badania pilotażowego,

analizy wyników ze szczególnym uwzględnieniem wskaźników rzetelności, trafności i wyznaczaniem norm.

Określanie obszaru zastosowania testu.

Nadawanie znaczenia wynikom testowym.

Etyczne i społeczne aspekty badań testowych.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, projekt, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z książką.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się:

ocena uzyskana z wykładu - test pisemny

ocena z laboratorium - na podstawie wykonania projektu: skonstruowanie własnego narzędzia psychometrycznego i przeprowadzenie badań walidacyjnych oraz napisania raportu (prowadzący mogą uwzględniać wyniki ewentualnych wejściówek w ocenie z laboratorium)

Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia arytmetyczna z laboratorium i wykładów.

Prowadzący zajęcia mogą wyznaczyć dodatkowe zadania, które mogą podwyższyć ocenę studentowi. Szczegółowe wymagania dotyczące zaliczenia każdej formy zajęć podają prowadzący na pierwszych zajęciach.

 

Recommended reading

  • Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2001.

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.

  • Fronczyk, K. (2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT.

  • DeVellis, R. F., & Thorpe, C. T. (2021). Scale development: Theory and applications. Sage publications.

Further reading

  • Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne. Warszawa 1999.

  • Brzezińska A., Brzeziński J. (2004), Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa.

  • Fronczyk, K. (2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press & IT.

  • Ferguson, G., Takane Y. (2009). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa (rdz. 23, 24, 25, 28)

  • Hornowska E., Paluchowski W. J., Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór .Warszawa, 2004.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 03-04-2023 14:31)