SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Bezpieczeństwo transportu towarów niebezpiecznych |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-P-56_22 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Cel główny, to zapoznanie przyszłych inżynierów bhp z podstawowymi informacjami dotyczącymi organizacji transportu towarów niebezpiecznych. Doradztwem z zakresu ADR. Oznakowania jednostek transportowych oraz rodzaju dokumentacji transportowej. Zapoznanie z zasadami ustalania warunków przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym i kolejowym.
Wiedza nt. analizy i oceny zagrożeń fizykochemicznych, charakteryzujących substancje i mieszaniny występujące w obrocie gospodarczym. Słuchacz powinien posiadać wiedzę z toksykologii oraz podstaw technicznego bezpieczeństwa pracy. Wiedza z zakresu analizy ryzyka.
Zakres tematyczny wykładów
W1: Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Towar niebezpieczny jako przedmiot regulacji transportowych; podstawy klasyfikacji transportowej towarów niebezpiecznych.
W2: Charakterystyka podstawowych wymagań transportowych dla sklasyfikowanych towarów niebezpiecznych. Zasady klasyfikacji towarów niebezpiecznych. Procedura klasyfikacyjna, tabela pierwszeństwa zagrożeń. Klasy towarów niebezpiecznych i kryteria klasyfikacyjne.
W3: Ogólne sposoby przewozu. Stosowanie opakowań, wymagania konstrukcyjne. Instrukcje pakowania, okresy używania, badanie opakowań. Oznakowanie i umieszczanie nalepek ostrzegawczych. Oznakowanie i umieszczanie nalepek ostrzegawczych na sztukach przesyłki.
W4: Stosowanie cystern oraz kontenerów. ADR i RID. Wyposażenie jednostki transportowej. Dokument przewozowy, instrukcje pisemne, certyfikat pakowania.
W5: Multimodalny transport towarów niebezpiecznych. Dobór bezpiecznych tras przewozu.
W6: Karta Charakterystyki i karta bezpieczeństwa jako źródło informacji w transporcie.
W7: Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Projekt
P1-2: Wprowadzenie do problematyki projektu z zakresu szczegółowej instrukcji bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych. Omówienie podstaw projektu "Transportowa Karta Bezpieczeństwa".
P3-4: Wypadki drogowe i ich przyczyny. Bezpieczeństwo czynne i bierne w transporcie. Zagrożenia podczas transportu towarów niebezpiecznych. Indywidualne opracowania projektowe na zadany temat i wystąpienia ustne studentów.
P5-6: Rozpoznanie wybranych technicznych źródeł czynników powodujących wypadek w odniesieniu do drogowego transportu towarów niebezpiecznych. Indywidualne opracowania projektowe na zadany temat i wystąpienia ustne studentów.
P7-8: Rozpoznanie wybranych technicznych źródeł czynników powodujących wypadek w odniesieniu do kolejowego transportu towarów niebezpiecznych. Indywidualne opracowania projektowe na zadany temat i wystąpienia ustne studentów.
P9-11: Projektowanie Transportowej Karty Bezpieczeństwa w transporcie drogowym.
P12-14: Projektowanie Transportowej Karty Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.
P15: Podsumowanie końcowe pracy studentów i końcowa ocena projektów.
W - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
Projekt - metoda tekstu przewodniego, analiza i synteza legislacji z zakresu ADR/ RID, praca z dokumentem źródłowym. Projekt i pokaz.
Prezentacja projektu z zakresu "Karty bezpieczeństwa" transportu drogowego lub kolejowego. Wystąpienie studenta na zajęciach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obowiązkowe przygotowanie przez studenta projekcji na zajęciach z zakresu transportowej karty bezpieczeństwa, opartej na problematyce ADR lub RID.
Praca kontrolna - zaliczeniowa z wykładu. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej z oceny z zajęć projektowych i oceny z pracy kontrolnej z jednakową wagą.
Zasady oceniania prac projektowych i kontrolnych
Ocena:
2,0 - praca z poważnymi błędami lub brakami (w tym niedostarczenie pracy w wymaganym terminie).
3,0 - praca słaba, zaledwie zgodna z zadanym zakresem zadania, dopuszczalne niewielkie błędy/braki.
3,5 - praca przeciętna, wykonana poprawnie ale w sposób szablonowy.
4,0 - praca dobra, zauważalnie wykraczająca poza szablon - opis zadania (treść, zakres i oryginalność).
4,5 - praca ponad dobra, znacznie wykraczająca poza szablon - opis zadania (treść, zakres i oryginalność).
5,0 - praca wyjątkowa, wyróżniająca się spośród pozostałych, wykonana na profesjonalnym poziomie koncepcyjnym i merytorycznym.
Obowiązkowe przygotowanie indywidualnego projektu i wystąpienia tematycznego na zajęciach projektowych na temat zadany przez prowadzącego. Projekt własny Transportowej Karty Bezpieczeństwa.
Pozostałe warunki uczestnictwa i zaliczenia przedmiotu określa Regulamin Studiów UZ.
Zmodyfikowane przez dr inż. Marek Rybakowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2022 16:31)