SylabUZ

Generate PDF for this page

Literature and Polish Language Teaching Methodology - course description

General information
Course name Literature and Polish Language Teaching Methodology
Course ID 05.1-WH-FiPlD-DLJP-2-Ć-S14_genQKZLJ
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkole ponadpodstawowej, a w szczególności wyposażenie ich w
umiejętności:
a) długookresowego i krótkookresowego planowania pracy;
b) organizowania lekcji z zakresu  literatury oraz  ćwiczeń w mówieniu i pisaniu.

Prerequisites

Ukończenie studiów licencjackich ze specjalnością nauczycielską.

Scope

  1. Wykorzystanie wiedzy teoretycznoliterackiej na lekcjach literatury szkole ponadpodstawowej.
  2. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej.
  3. Treści programowe w szkole ponadpodstawowej.
  4. Konstrukcja rozkładu materiału.
  5. Zajęcia warsztatowe – konstrukcja rozkładu materiału.
  6. Praca nad liryką w szkole średniej.
  7. Analiza konspektów poświęconych omawianiu liryki w szkole średniej
  8. Epika i dramat na lekcjach języka polskiego w szkole ponadpodstawowej.
  9. Analiza konspektów poświęconych omawianiu utworów epickich i dramatycznych.
  10. Kształcenie umiejętności recytacji.
  11. Analiza konspektów poświęconych nauczaniu recytacji .
  12. Rozwijanie tekstotwórczych kompetencji ucznia.
  13. Kształcenie umiejętności krytycznego odbioru tekstów.
  14. Wykorzystanie wiedzy z zakresu logiki w toku edukacji językowej

Teaching methods

Wykład, prezentacja, analiza konspektów, analiza dokumentacji oświatowej, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Opanowanie wiedzy teoretycznej, aktywność na zajęciach, zaliczenie zadanych konspektów.

Recommended reading

Bortnowski S., Konteksty dzieła literackiego, Warszawa 1991.

Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów : projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988, rozdz.. III, s. 58-135.

Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać?, Bielsko-Biała 2002.

Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa 2010.

MEN, Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994, rozdz.9, s. 146-164.

Ptaszyński W., Kształtowanie języka ucznia przy zastosowaniu wskazań logiki: ćwiczenia w mówieniu i pisaniu - próba uzupełnienia tradycyjnej metodyki, Warszawa 1970.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie, Gdańsk 2007.

Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.

Further reading

Bąk P., Nauczanie czytania i recytacji w wyższych klasach szkoły podstawowej, Warszawa 1972.
Ćwiczenia ze stylistyki, red. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa 2010.
Jak pisać i redagować: poradnik redaktora : wzory tekstów użytkowych, red. Aleksandra Kubiak-Sokół, Warszawa 2009.
Jazownik L., Jak pytać o dzieło literackie w szkole?, Zielona Góra 1999.
Markiewicz H., Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984.
Nowak E, Stworzyć tekst : uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 14-05-2022 13:37)