SylabUZ

Generate PDF for this page

Literature and Polish Language Teaching Methodology - course description

General information
Course name Literature and Polish Language Teaching Methodology
Course ID 05.1-WH-FiPlP-DLJP-2-W-S14_genBF8BV
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Leszek Jazownik, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkole ponadpodstawowej, a w szczególności wyposażenie ich w umiejętności:

  1. organizowania lekcji z zakresu podstawowych działów edukacji polonistycznej, tj. nauczania literatury, kształcenia językowego, ćwiczeń w mówieniu i pisaniu oraz edukacji kulturalnej;
  2. ewaluacji osiągnięć uczniów. 

Prerequisites

Uzyskanie zaliczenia zajęć z dydaktyki realizowanych w ramach studiów licencjackich

Scope

Wykład

  1. Współczesne kierunki przemian modelu edukacji polonistycznej.
  2. Główne koncepcje nauczania literatury w ich rozwoju historycznym.
  3. Dydaktyka literatury wobec najnowszych tendencji w badaniach literaturoznawczych (edukacyjne implikacje zwrotu konstruktywistycznego, zwrotu narracyjnego i zwrotu etycznego w badaniach literaturoznawczych).
  4. Miejsce historii literatury we współczesnych programach i podręcznikach szkolnych.
  5. Objaśnianie tekstów oraz komentarz językowy i merytoryczny.
  6. Sylwetki pisarzy na lekcjach języka polskiego.
  7. Kształcenie umiejętności wartościowania i oceny dzieła literackiego.
  8. Edukacja regionalna na lekcjach języka polskiego.
  9. Muzea literackie w pracy polonisty
  10. Wykorzystywanie zasobów bibliotecznych i Internetowych w nauczaniu języka polskiego.
  11. Ewaluacja osiągnięć uczniów szkół ponadpodstawowych.
  12. Nauczyciel polonista jako wychowawca młodzieży.
  13. Ukryty program szkoły.
  14. Etyka zawody nauczycielskiego. Awans zawodowy nauczyciela.

Ćwiczenia 

  1. Wprowadzanie nowych form wypowiedzi w  szkole ponadpodstawowej.
  2. Analiza konspektów lekcji poświęconych wprowadzaniu nowych form wypowiedzi w szkole ponadpodstawowej.
  3. Nauczanie ortografii i interpunkcji w  szkole ponadpodstawowej.
  4. Konstrukcja konspektów lekcji poświęconych nauczaniu ortografii i interpunkcji.
  5. Klasyfikacja błędów w uczniowskich wypracowaniach.
  6. Poprawa prac klasowych i wypracowań domowych.
  7. Sztuki plastyczne i fotografia na lekcjach literatury w  szkole ponadpodstawowej.
  8. Analiza konspektów poświęconych omawianiu dzieł plastycznych.
  9. Teatr i film w edukacji polonistycznej. Nowe media w pracy polonisty.
  10. Analiza konspektów poświęconych omawianiu dzieł filmowych i teatralnych,
  11. Przygotowanie uczniów do zdawania egzaminów maturalnych z języka polskiego – egzamin pisemny.
  12. Analiza arkuszy egzaminacyjnych dla szkół ponadpodstawowych.
  13. Przygotowanie uczniów do zdawania egzaminów maturalnych z języka polskiego – egzamin ustny.
  14. Konkursy polonistyczne. Praca z uczniem zdolnym i uzdolnionym.

Teaching methods

Wykład, prezentacja, analiza konspektów, analiza dokumentacji oświatowej, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Opanowanie wiedzy teoretycznej, zaliczenie zadanych konspektów oraz zdanie egzaminu.

Recommended reading

Bortnowski S., Historia czy literatura? (podręcznikowy rekonesans), "Język Polski w Liceum" 2002, nr 2, s. 48-57.

Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. Stefan Bednarek, Wrocław 1999.

Janus-Sitarz A, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004, s. 241-261.

Jazownik L., Godziny polskiego jako szkoła polskości, [w:] idem, W kręgu historii i teorii edukacji polonistycznejStudia i szkice, Zielona Góra-Warszawa 2011, s. 217-237.

Jazownik L., Objaśnianie słów i rzeczy, [w:] idem, W kręgu historii i teorii edukacji polonistycznejStudia i szkice, Zielona Góra-Warszawa 2011, s. 331-349.

Jazownik L., Uczeń w roli historyka literatury, krytyka literackiego i »zwykłego« czytelnika", [w:] K. Biedrzycki i A. JanusSitarz (red.), Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, Kraków 2012, s. 97-106.

Jazownik L., Uwagi o nauce wartościowania i oceny dzieła literackiego, [w:] idem,W kręgu historii i teorii edukacji polonistycznejStudia i szkice, Zielona Góra-Warszawa 2011, s. 286-308.

Jedliński R., Gatunki publicystyczne w szkole średniej, Warszawa 1984.

Kaniewski J., Koncepcja egzaminu maturalnego a kształcenie polonistyczne: konstrukcja tematów i kryteria oceniania prac pisemnych na tzw. nowej maturzePoznań 2007.

Kram J., Nauczanie ortografii i interpunkcji w szkole średniej, Warszawa 1991.

Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać?, Gdańsk 2012.

Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa 2010.

Madejowa M., Zasady sprawdzania wypracowania szkolnego, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.

Marzec A., Rzęsikowski S., Edukacja teatralna, filmowa i radiowa na lekcjach języka polskiego, Kielce 1994.arkiewicz H., Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984.

Nagajowa M.,Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.

Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1987.

Półturzyccy M.J., Muzea literackie w nauczaniu języka polskiego, Warszawa 1978.

Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.

Stodolna-Rybczyńska A., Lekcje polskiego w muzeum, Wrocław 2001.

Ślósarz A., Media w służbie polonisty, Kraków 2008.

Uryga Z., Biografia czy biografistyka?, [w:] idem, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Kraków-Warszawa 1996, s. 194-202.

Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.

Żłobicki W., Ukryty program w edukacji: między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.

Further reading

Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.

Carter R., Teaching literature, Harlow 1991.

Jazownik L., Jak pytać o dzieło literackie w szkole?, Zielona Góra 1999.

Jazownik L, Teoria literatury a wizje edukacji literackiej, Zielona Góra 2003.

Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej, red. Olbrycht  i in.,

Marzec A., Rzęsikowski S., Edukacja teatralna, filmowa i radiowa na lekcjach języka polskiego, Kielce 1994.

Muzea literackie : historia, edukacja, perspektywy, red. E. Łoś, G. Żuk, Lublin 2012.

Ślósarz A., Media w służbie polonisty, Kraków 2008.

Notes

Przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 14-05-2022 13:39)