SylabUZ

Generate PDF for this page

Pdw: "Prosta polszczyzna" w praktyce redakcyjnej - course description

General information
Course name Pdw: "Prosta polszczyzna" w praktyce redakcyjnej
Course ID 08.9--FiPlD-Pdw: PP-S21
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Jurewicz-Nowak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów o specjalności edytorskiej do stosowania w praktyce redakcyjnej zasad tzw. plain language – prostego języka. Ćwiczenia mają za zadanie: zapoznanie studentów z koncepcją i zasadami użycia prostego języka we współczesnej polszczyźnie urzędowej i naukowej; zastosowanie technik upraszczania tekstów wyspecjalizowanych; przygotowanie tekstu zgodnego z założeniami prostego języka.

Prerequisites

Ogólna wiedza o właściwościach stylistycznych tekstów urzędowych i naukowych.

Scope

  1. Idea, definicja i założenia „prostego języka”.
  2. Trudności językowo-stylistyczne tekstów urzędowych i naukowych.
  3. Zasady przekształcania tekstu.
  4. Techniki upraszczania tekstu na przykładzie opracowań urzędowych i naukowych.
  5. Narzędzia ułatwiające opracowanie tekstu.

Teaching methods

ćwiczenia z tekstem, dyskusja, wypowiedź ustna 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

wykonanie bieżących zadań wskazanych przez prowadzącego zajęcia, pozytywne zaliczenie  sprawdzianu i pracy kontrolnej sprawdzającej umiejętność zastosowania reguł „prostego języka”.

Recommended reading

  1. Banach M., Tekst trudny, czyli... jaki? O czynnikach wpływających na trudność tekstu, „Polonica” 2011, nr 31, s. 27-35.
  2. Gaszyńska-Magiera M., Spójność tekstu a ocena stopnia jego trudności, „Kwartalnik Polonicum” 2010, nr 10, s. 52–59.
  3. Piekot T., Maziarz M., Styl „plain language” i przystępność języka publicznego jako nowy kierunek w  polskiej polityce językowej, [w:] Języka a Kultura, t. 24, Wrocław 2014, s. 307-324.
  4. Piekot T., Ruch prostego języka – korzyści i zagrożenia (Standard „plain language” jako język przyjazny obywatelom), [w:] I Kongres Języka Urzędowego 30-31 października 2012 r. Kancelaria Senatu, Warszawa 2013, s. 169–197.
  5. Piekot T., Zarzeczny G., Prosta polszczyzna, „Przegląd Uniwersytecki” 2013, z. 4, s. 26-28.

Further reading

  1. Broda B., Maziarz M., Piekot T., Radziszewski A., Trudność  tekstów o funduszach europejskich w świetle miar statycznych, Rozprawy Komisji Językowej WTN, XXXVII, Wrocław 2010, s. 23-40.
  2. Gajda S., Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole 1990.
  3. Gruszczyński W., Ogrodniczuk M. (red.), Jasnopis, czyli mierzenie zrozumiałości polskich tekstów użytkowych, Warszawa 2015.
  4. Jadacka H., Dlaczego nie wszyscy mogą zrozumieć teksty prawne, [w:] A. Mróz, A. Niewiadomski, A. Pawelec (red.), Prawo, język, etyka, Warszawa 2010.
  5. Kamińska-Szmaj I., Różnice leksykalne między stylami funkcjonalnymi polszczyzny pisanej. Analiza statystyczna na materiale słownika frekwencyjnego, Wrocław 1990.
  6. Markowski A., Leksyka wspólna różnym odmianom polszczyzny, Warszawa 1990.
  7. Poradnia językowa PWN: https://sjp.pwn.pl/poradnia; http://www.poradnia-jezykowa.uz.zgora.pl/wordpress/)
  8. Przepiórkowski A., Bańko M., Górski R.L., Lewandowska-Tomaszczyk B. (red.), Narodowy Korpus Języka Polskiego, Warszawa 2012.
  9. Seretny A., Wskaźnik czytelności tekstu jako pomoc w określaniu stopnia jego trudności, „LingVaria”, 2006, nr 2, s. 87-98.
  10. Zych N., Idea plain language a teksty prawne, „Przegląd Legislacyjny” 2016, 3, s. 65-90.   

Notes

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 11-05-2022 14:35)