SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego - course description

General information
Course name Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Course ID 09.0--FiPlD-MNJPJO-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ
  • dr Irmina Kotlarska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami nauczania języka polskiego jako obcego, wyposażenie w wiedzę dotyczącą rozwijania sprawności językowych oraz przedstawienie programów i sposobów organizacji kursu języka polskiego jako obcego.

Prerequisites

Ogólna wiedza o języku polskim i o metodach pracy z uczniem.

Scope

1.Tradycje nauczania języka polskiego jako obcego.

2. Metody nauczania języków obcych: bezpośrednia, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna; kognitywna, metody niekonwencjonalne (np. metoda reagowania całym ciałem (TPR), sugestopedia), podejście komunikacyjne, podejście zadaniowe itp.

3. Rozwijanie kompetencji językowych w nauczaniu języka polskiego jako obcego (rozwijanie kompetencji fonologicznej, ortograficznej, gramatycznej, leksykalnej i semantycznej).

4. Rozwijanie sprawności językowych (sprawności receptywne, produktywne i interakcyjne oraz postępowanie metodyczne przy ich rozwijaniu).

5. Programy nauczania języka polskiego jako obcego.

6. Podręcznik jako podstawowy środek dydaktyczny w procesie glottodydaktycznym. Materiały autentyczne a preparowane.

7. Nauczanie kultury polskiej (podejścia do nauczania kultury, kompetencja międzykulturowa, metodyka nauczania międzykulturowego).

8. Organizacja oraz planowanie kursu i zajęć języka polskiego jako obcego (planowanie w skali makro i mikro).

Teaching methods

Wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach (wzięcie udziału w dyskusji), zdanie egzaminu (pisemnego lub ustnego).

Recommended reading

Gębal P., Miodunka W., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020.

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.

Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

Seretny A., Lipińska E. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006 (wybór).

Further reading

40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, red. A. Dąbrowska, U. Dobesz Wrocław 2014.

Garncarek P., Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006;

Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.

Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.

Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego red. W. Miodunka, Kraków 2009.

Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice 2007.

Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy, red. J. Tambor, tomy 1-5, Katowice 2018.

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziom A1-C2, red. I. Janowska i inni, Kraków 2016.

Ronowicz E.A., Kierunki w metodyce nauczania języków obcych: przegląd historyczny, Warszawa 1982.

Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004.

Wybrane artykuły z czasopism „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, „Języki Obce w Szkole” oraz „Neofilolog”.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności glottodydaktyka.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 14-05-2022 13:36)