SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztat nauczyciela języka polskiego jako obcego - course description

General information
Course name Warsztat nauczyciela języka polskiego jako obcego
Course ID 05.1--FiPlD-WNJPo-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Magdalena Jurewicz-Nowak
  • dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest praktyczne zapoznanie studenta z wybranymi podręcznikami do nauczania języka polskiego, opartymi na ESOKJ, a także z innymi materiałami glottodydaktycznymi (m.in. wybrane poradniki metodyczne, słowniki, materiały ikonograficzne, plansze, tablice, plakaty, zdjęcia, rysunki). Student dobiera odpowiednie podręczniki i pomoce dydaktyczne do potrzeb uczniów oraz tworzy własne materiały glottodydaktyczne, w zależności od odbiorcy (specyfiki ucznia), tematu, leksyki i treści gramatycznych. Ponadto student praktycznie obserwuje realizację materiału glottodydaktycznego w czasie zajęć z cudzoziemcami (4 godziny dydaktyczne) i kształtuje samoocenę w oparciu o doświadczenie prowadzenia lekcji języka polskiego dla cudzoziemców (1 godzina dydaktyczna).

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat języka polskiego i kultury polskiej.

Scope

  1. Rodzaje i funkcje materiałów glottodydaktycznych.
  2. Programy nauczania języka polskiego jako obcego.
  3. Zasady doboru podręcznika kursowego.
  4. Podręczniki ogólne oraz kompendia gramatyczne i leksykalne na poziom A1, A2.
  5. Podręczniki ogólne oraz kompendia gramatyczne i leksykalne na poziom B1, B2.
  6. Podręczniki ogólne oraz kompendia gramatyczne i leksykalne na poziom C1, C2.
  7. Preparacja i ewaluacja materiałów glottodydaktycznych. 
  8. Obserwacja lekcji języka polskiego jako obcego i praktyka glottodydaktyczna.

Teaching methods

Zadania laboratoryjne (analiza przypadku, porównanie treści programowych z realizacją w podręcznikach, interpretacja tekstu, ocena poprawności i efektywności działania), dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, obserwacja i prowadzenie zajęć języka polskiego jako obcego: metoda projektu (tworzenie konspektu lekcji, realizacja lekcji).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach (dyskusja, odpowiedź ustna), zaliczenie na ocenę pozytywną zadań wykonywanych podczas laboratorium oraz obserwacja i prowadzenie zajęć języka polskiego jako obcego (projekt); ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych (oceny wypowiedzi ustnej/
merytorycznego głosu w dyskusji/analizy i interpretacji oraz oceny za projekt).

Recommended reading

Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010 (rozdz. Programy nauczania, s. 24-28; Pomoce do nauczania jpjo, s. 29-45): http://www.bc.ore.edu.pl/Content/188/Co+warto+wiedziec.pdf 

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Turek P. (red.), Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2011.

Mączyński J., Model programu nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców”, nr 3, 1991, s. 5-12.

Pfeiffer  W., Teoretyczne podstawy preparacji materiałów glottodydaktycznych, Poznań 1975 (rozdz. Status materiałów glottodydaktycznych w procesie nauczania języków obcych, s. 8-26).

Further reading

Grucza F., W sprawie pojęcia środków i materiałów glottodydaktycznych, [w:] Z teorii i praktyki tworzenia materiałów glottodydaktycznych, Warszawa 1988, s. 9-25.

Łuczak-Łomża A., Metera-Debaene E.,  Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków, Warszawa 2002.

Madeja A., Malejka J., Program komputerowy jako pomoc w nauczaniu frazeologii polskiej, [w:] R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice 2001, s. 417-421.

Piekot T., Żurek A., Ideologie w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, t.1, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2008, s. 206-218: https://wuwr.pl/okom/issue/view/189 [dostęp: luty 2022].

Stankiewicz K., Przekaz kulturowy w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W.T. Miodunka, A. Seretny, Kraków 2008, s. 337-346.

Projekty lekcji: https://www.sjikp.us.edu.pl/pl/publikacje/e-nauczanie/projekty-lekcji/

Polski info: https://polski.info/pl/courses

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności glottodydaktyka.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 14-05-2022 13:39)