SylabUZ

Generate PDF for this page

Edytorstwo tekstów literackich - course description

General information
Course name Edytorstwo tekstów literackich
Course ID 09.2--FiPlP-ETL-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
  • dr Aneta Narolska
  • dr Joanna Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zasadami wydawania literatury dawnej, dziewiętnastowiecznej i współczesnej.

Prerequisites

Wiedza z zakresu historii literatury polskiej na poziomie studiów polonistycznych pierwszego stopnia.

Scope

  • Edytorstwo piśmiennictwa dawnego
  1. Porządek pracy wydawniczej. Struktura książki.
  2. Edycja tekstu dawnego – autentyczność tekstu i podstawa wydania.
  3. Edycja tekstu dawnego – aparat krytyczny i technika kolacjonowania.
  4. Odbiorcy wydania, podział wydań (typ A i B).
  5. Wykorzystanie nowych technologii przy wydawaniu tekstów dawnych (wydania elektroniczne i on-line, biblioteki cyfrowe).
  • Edytorstwo literatury dziewiętnastowiecznej
  1. Zasady wydawania tekstów literackich XIX wieku. Modernizacja ortografii i interpunkcji tekstów dziewiętnastowiecznych.
  2. Edycja krytyczna – dramat romantyczny.
  3. Edycja krytyczna – poemat romantyczny.
  4. Historia edycji wybitnych dzieł (przykład: J. Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie).
  5. Współczesne edycje tekstów XIX-wiecznych (przykład: edycja krytyczna Pism wszystkich Bolesława Prusa).
  • Edytorstwo dzieł współczesnych
  1. Problemy edytorstwa naukowego tekstów literackich XX i XX wieku.
  2. Modele postępowania z tekstem współczesnym (na wybranych przykładach dzieł literatury pięknej).
  3. Edycja tekstów prozatorskiech.
  4. Edycja utworów wierszowanych.
  5. Edycja dramatów scenicznych.

Teaching methods

dyskusja, zadania dydaktyczne, metoda projektu, samodzielna lektura

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, zaliczenie kolokwium, zadań dydaktycznych oraz projektu.

 

Recommended reading

  1. Edytorstwo: wobec masowości źródeł najnowszych, red. nauk. J. Sikorska-Kulesza, Warszawa 2018.
  2. Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.
  3. Goliński Z., Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i jego potrzeby, [w:] Wiedza o literaturze i edukacji, red. T. Michałowska et al., Warszawa 1996.
  4. Górski K., Sztuka edytorska, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Toruń 2011.
  5. Karpiński A., Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003.
  6. Karpiński A., Edytorstwo i krytyka tekstu w Polsce u progu XXI wieku. Kontynuacje i wyzwania, [w:] Humanizm i filologia, red. A. Karpiński, Warszawa 2011, s. 491-512.
  7. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
  8. Teksty do ćwiczeń edytorskich, red. S. Vrtel-Wierczyński, nr 1 i 2, Warszawa 1954 i 1955.
  9. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.
  10. Zasady typowego opracowania edytorskiego, praca zbiorowa pod red. L. Marszałka, wyd. 2 zmienione, Warszawa 1962.
  11. Zasady wydawania tekstów staropolskich (projekt). Przykłady oprac. J. Woronczak, red. M. R. Mayenowa, Wrocław 1955.

Further reading

Chachulski T., Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019.

Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.

Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku, „Przegląd Humanistyczny” 1990, nr 12, s. 23-33.

Tazbir J., Edytorskie potknięcia, Gdańsk 1997.

Trzynadlowski J., Autor, dzieło, wydawca, Wrocław 1988.

Trzynadlowski J., Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, wyd. 3 uzup., Warszawa 1983.

Winek T., „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza. Autografy i edycje, Toruń-Warszawa 2011.

Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki: mały słownik encyklopedyczny, pod red. B. Kleszczyńskiego, K. Racinowskiego, Wrocław 1982.

Kowalska M., Transkrypcja tekstów w środowisku elektronicznym. Przegląd wybranych narzędzi, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2016, nr 2 (10): Edytorstwo w świecie elektronicznym, red. M. Śliwińska, s. 65-73.

 

Notes

Ćwiczenia będą realizowane z wykorzystaniem wybranych tekstów źródłowych, rękopisów i ikonografii ze zbiorów:

  • Repozytorium Cyfrowego Biblioteki Narodowej
  • Repozytorium Cyfrowego Instytutów Naukowych
  • Centralnego Repozytorium Cyfrowego Archiwów Państwowych
  • Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej
  • Platformy Cyfrowej Biblioteki Kórnickiej PAN

 Na zajęciach będą też omawiane przykładowe edycje utworów literatury polskiej ukazujące się w seriach, jak:

  • „Biblioteka Narodowa”
  • „Biblioteka Polska”
  • „Biblioteka Pisarzy Staropolskich”
  • „Biblioteka Pisarzy Polskiego Oświecenia”
  • wybrane współczesne serie dla dzieci i młodzieży

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności edytorstwo.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 11-05-2022 14:31)