SylabUZ

Generate PDF for this page

Socjologia mediów - course description

General information
Course name Socjologia mediów
Course ID 14.2--DiksP-SM-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów w perspektywie nauk społecznych.

Prerequisites

Brak wymagań wstępnych.

Scope

  1. Historia mediów z perspektywy procesów makrospołecznych.
  2. Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, rozwój komunikowania.
  3. Komunikowanie masowe w aspekcie kulturowym - kultura masowa i kultura popularna: od kultury „wszystko dla wszystkich” do kultury „coś dla każdego”.
  4. Społeczeństwo informacyjne i społeczeństwo sieci: pojęcie, uwarunkowania, wybrane  aspekty (wspólnoty i relacje społeczne, sieć a nierówności społeczne, życie w kulturze cyfrowej).
  5. Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy: media publiczne a media prywatne.
  6. Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty, widownia  i jej typy.
  7. Wybrane problemy nowych mediów: infotainment, tabloidyzacja w świecie informacji (hard news/soft news, fact checikng).
  8. Etnografia mediów: media w strukturze codzienności Polaków.
  9. Socjologiczne aspekty wybranych mediów: telewizja (od telewizji śniadaniowej do telesocjonewsów).
  10. Media rodzajowe: męskie/kobiece. O tym czy płeć ma znaczenie w odbiorze i konstruowaniu przekazów medialnych.
  11. Socjologiczne aspekty reklamy w mediach: odkodowywanie przekazów.
  12. Socjologia Internetu: metody badania społeczności internetowych.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny z wykorzystanie technik multimedialnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu pisemnego (minimum to uzyskanie 50 % punktów). Ocena z egzaminu jest oceną z wykładu i oceną końcową.

Recommended reading

1.Bogunia – Borowska M., Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012.

2. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.

3. Lisowska Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.

4. Jemielniak D., Socjologia Internetu, Warszawa 2019.

5. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

6.. Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

7. Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2019.

8. Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2020.

 

Further reading

1. Castells M., The internet galaxy: reflections on the internet, buisness and society, New York, 2003.

2. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi. Warszawa 2013.

3. Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 2006.

4. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

5.Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2001.

Notes


Modified by dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (last modification: 10-05-2022 18:57)