SylabUZ

Generate PDF for this page

Cognitive Information Processing - course description

General information
Course name Cognitive Information Processing
Course ID 15.9-WH-DiksP-WH-BP-KPI-S19
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krystian Saja
  • dr hab. Sławomir Kufel, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie kognitywnych procesów przetwarzania informacji oraz ich znaczenia i zastosowania w pracy dziennikarskiej.

Poszerzenie umiejętności kreatywnego myślenia.

Prerequisites

Znajomość podstaw neurobiologii w zakresie budowy układu nerwowego człowieka.

Scope

  1. Zmiana punktu odniesienia. Postawa zewnętrznego obserwatora w pracy dziennikarskiej.
  2. Podstawowa terminologia kognitywna i znaczenie kognitywistyki w pracy dziennikarza.
  3. Znaczenie psychologii pamięci w procesie tworzenia baz danych, magazynowania, przetwarzania i udostępniania informacji.
  4. Autonomiczne i subsymboliczne systemy przetwarzanie informacji.
  5. Zadania reprezentacji neuronowych i map mentalnych w systemie przetwarzania informacji.
  6. Znaczenie uniwersalnych kodów kognitywnych w procesie nabywania i przetwarzania informacji.
  7. Algorytmy, uniwersalia i skróty kognitywne.
  8. Rola memów mentalnych w odczytywaniu i konstruowaniu rzeczywistości oraz ich znaczenie w pracy dziennikarza.
  9. Schemat kognitywnego przetwarzania informacji i jego znaczenie w pracy dziennikarskiej (komunikacja, mutacja, przestrzenie generyczne, układy wiążące oraz szeregujące informacje).
  10. Znaczenie przedmiotów mentalnych oraz kognitywnej metafory w procesie budowania przekazu medialnego.
  11. Granice między światem realnym a mentalnym oraz ich wpływ na akredytację informacji.
  12. Rozpoznawanie siły informacyjnej i kierunku przekazu medialnego na podstawie kształtów, kolorów oraz miejsca w systemie komunikacyjnym.
  13. Konstruowanie celowe informacji z wykorzystaniem narzędzi kognitywnych (torowanie, blending i de-blending, mapy mentalne, percepcja zmysłowa - kształt, kolor, dźwięk).

Teaching methods

pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, testy poznawcze.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

obecność i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium.

Na ocenę składa się w:

10% - aktywność na zajęciach,

75% - kolokwium,

15% - obecność na zajęciach.

Nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach po uzgodnieniu terminu z prowadzącym.

Recommended reading

 

  1. Brożek B., Granice interpretacji, Kraków 2016.
  2. Brożek B., Hohol M., Umysł matematyczny, Kraków 2014.
  3. Causse J.-G., Niesamowita moc kolorów, przeł. M. Chojnacki, Katowice 2015.
  4. Chalmers D., Świadomy umysł, przeł. M. Miłkowski, Warszawa 2010.
  5. Dennett D. C., Świadomość, przeł. E. Stokłosa, Kraków 2016.
  6. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003.
  7. Gazzaniga M. S., Kto tu rządzi – ja czy mój mózg? Neuronauka a istnienie wolnej woli, przeł. A. Nowak, Sopot 2013.
  8. Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice 2008.
  9. Kognitywizm w poetyce i stylistyce, pod red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Kraków 2006.
  10. Kuckenburg M., Pierwsze słowo. Narodziny mowy i pisma, Warszawa 2006.
  11. Kufel S., Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego, Zielona Góra 2011.
  12. M. Spitzer, Jak uczy się mózg?, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
  13. Metodologiczne i teoretyczne problemy kognitywistyki, pod red. J. Woleński, A. Dąbrowski, Kraków 2014.
  14. Moalem S., Dziedzictwo. Jak twoje geny wpływają na ciebie i jak ty wpływasz na swoje geny, przeł. W. Czajczyńska, Łódź 2014.
  15. Saja K., Obserwator wobec barier poznawczych, „In gremium. Studia nad Historią, Kulturą i Polityką” , nr 9, 2015, s. 177-197.
  16. Saja K., Wampir w świecie antropii. Kognitywizmsubsymboliczny w literaturoznawstwie, Kraków 2017.
  17. Searle J. R., Umysł. Krótkie wprowadzenie, przeł. J. Karłowski, Poznań 2010.
  18. Sperber D., Wilson D., Pragmatyka, modularność i czytanie w umyśle, [w:] Mózg i jego umysły. Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu 2, red. W. Dziarnowska, A. Klawiter, Poznań 2006.

Further reading

  1. Deutsch D., Struktura rzeczywistości, przeł. J. Kowalski-Gliman, Warszawa 2007.
  2. Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, przeł. B. Kucharzyk, Kraków 2014.
  3. Eller J. D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012.
  4. Harel D., Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika, przeł. Z. Weiss, P. Carlson Warszawa 1992.
  5. La Metrrie J. O., Człowiek - maszyna, przeł. S. Rudniański, Warszawa 1984.
  6. Płuciennik J., Literatura, głupcze! Laboratorium nowoczesnej kultury literackiej, Kraków 2009.
  7. Tegmark M., Nasz matematyczny Wszechświat. W poszukiwaniu prawdziwej natury rzeczywistości, przeł. B. Bieniuk, E. L. Łokas, Warszawa 2015.
  8. Wilson E. O., Konsiliencja. Jedność wiedzy, przeł. J. Mikos, Poznań 2002.
  9. Zymbertowicz A., Samobójstwo oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Kraków 2015.
  10. Teksty medialne do wyboru przez prowadzącego i słuchaczy.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 12-05-2022 22:57)