SylabUZ

Generate PDF for this page

Lingwistyczna analiza dyskursu - course description

General information
Course name Lingwistyczna analiza dyskursu
Course ID 09.3--DiksD-LAD-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studenta z teorią dyskursu i metodologią jego analizy ze szczególnym uwzględnieniem lingwistycznej analizy dyskursu, przedstawienie najważniejszych uwarunkowań, mechanizmów, strategii, a także problemów współczesnej debaty publicznej oraz możliwości ich rozwiązywania na gruncie dyskursu.

Umiejętności: podnoszenie świadomości językowej, rozwijanie kompetencji dyskursywnej, czyli umiejętności posługiwania się językiem jako wyrazicielem i kreatorem postaw, dostrzegania, tworzenia i rozumienia wypowiedzi o różnym zabarwieniu ideologicznym.

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na problem poprawności politycznej w języku i poszanowania wielości postaw dyskursywnych, znaczenia etyki słowa jako warunku jakości życia społecznego.

Prerequisites

Znajomość kultury języka oraz zasad etyki wypowiedzi dziennikarskiej.

Scope

  1. Co to jest dyskurs – przedmiot analizy dyskursu.
  2. Kształt zmediatyzowanej debaty publicznej a wielość dyskursów.
  3. Zaburzenia dyskursu - źródła i możliwości niwelowania.
  4. Kompetencja dyskursywna jako warunek efektywnego udziału w życiu publicznym.
  5. Lingwistyczna analiza dyskursu: metaforyka, gramatyka, wartościowanie. 
  6. Uczestnicy dyskursu: tropienie tożsamości w języku.
  7. Ramowanie dyskursu – ramy interpretacyjne i scenariusze komunikacyjne w analizie dyskursu.
  8. Między dyskursami – łańcuchy intertekstualne w debacie publicznej.
  9. Znaki w akcji, czyli semiotyczna analiza dyskursu.
  10. Krytyczna analiza dyskursu: naturalizacja, ideologia, dialektyka.

Teaching methods

Metody: wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, studia przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena aktywności na zajęciach i udziału w dyskusji, prezentacja zaliczeniowa „studium przypadku”. 

Recommended reading

Czachur W., Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław 2020.

Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne, red. W. Czachur, A. Kulczyńska, Ł. Kumięga, Kraków 2016.

Steciąg M., Reprezentacja czy iluzja? Dyskurs manifestacji publicznych kobiet w Polsce, w: Reprezentacje świata w dyskursach (modele, obrazy, wizje), red. B. Ciesek-Ślizowska, B. Duda, E. Ficek, K. Sujkowska-Sobisz, Katowice 2019.

Steciąg M., Od "lingua nativa" do "lingua fracta": kulturowe wymiary dyskursu w analizie lingwistycznej, "Tekst i Dyskurs" 2019.

Steciąg M., Naturalizacja - ideologia - dialektyka, czyli co ujawnia krytyczna analiza dyskursu, w: Komunikacyjne aspekty badania języka, red. M. Hawrysz, M. Uździcka, Zielona Góra 2013.

Further reading

Czyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A., Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Kraków 1997 (lub 2010).

Fairclough N., Language and Power, London – New York 1989.

Kloch Z., Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku, Wrocław 2006.

Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, red. A. Duszak, N. Fairclogh, Kraków 2008.

 

Notes


Modified by prof. dr hab. Magdalena Steciąg (last modification: 05-05-2022 19:26)