SylabUZ
Course name | Warsztat językoznawczy w badaniach nad mediami |
Course ID | 09.3--DiksD-WJBNM-S22 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Journalism and social communication |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
- zapoznanie z najważniejszymi paradygmatami metodologicznymi współczesnego językoznawstwa i ich przydatnością do badań nad mediami;
- kształcenie umiejętności zastosowania lingwistycznych metod i narzędzi we własnych badaniach mediów (nie tylko w obrębie seminarium);
- kształtowanie przekonania , że wiedza o lingwistycznych narzędziach i metodach badań tekstów medialnych jest przydatna do oceny poprawności i skuteczności wypowiedzi medialnej.
Posiadanie w stopniu zaawansowanym wiedzy o języku i jego strukturze (treść głównie przedmiotów: wiedza o języku i stylistyka dziennikarska - I stopień dziennikarstwa i komunikacji społecznej).Posiadanie umiejętności posługiwania się terminologią lingwistyczną.
1. Badania jakościowe i ilościowe języka mediów w ujęciu językoznawczym.
2. Lingwistyka korpusowa i kwantytatywna w badaniu mediów.
3. Perspektywa genologiczna w badaniu tekstów medialnych.
4. Lingwistyka normatywna w badaniu:
- poprawności językowej tekstów medialnych;
- stylistyki tekstu dziennikarskiego;
- słownictwa w tekstach medialnych;
- dyskursu w mediach.
5. Pragmalingwistyka w badaniach mediów.
6. Lingwistyczna analiza hipertekstu na przykładzie wiadomości medialnej.
7. Metoda profilowania pojęć w rekonstrukcji medialnego obrazu świata (językowy obraz świata a medialny obraz świata).
8. Mediolingwistyka – wprowadzenie.
prezentacja, metoda problemowa, dyskusja, analiza przypadku, analiza danych, praca z tekstem źródłowym, praca w grupie
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe z:
- realizacji zadań praktycznych polegających na aplikacji określonych narzędzi i metod do badania konkretnych tekstów i wypowiedzi medialnych - 40%
- przygotowanie i prezentacja wybranej metodologii (założenia teoretyczne) - 60%.
Grochola B., Genologia lingwistyczna w służbie medioznawstwa, Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami, red. I. Hofman i D. Kępy-Figury, Lublin 2019.
Kawka M., Językoznawcze oblicze prasoznawstwa, „Zeszyty Prasoznawcze”. Analiza zawartości (1957–2012). Metody, tematy, autorzy, red. M. Kawka, R. Filas, P. Płaneta, Kraków 2016.
Kita M., Ślawska M., (red.), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. Stan wiedzy i postulaty badawcze, Katowice 2012.
Małyska A., Badania jakościowe i ilościowe języka mediów w ujęciu językoznawczym (na przykładzie nagłówków wiadomości oraz tematu relokacji uchodźców w programach informacyjnych tvp), [w:] Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami, red. I. Hofman i D. Kępy-Figury, Lublin 2019.
B. Skowronek, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013 [w:] https://rep.up.krakow.pl › xmlui › bitstream › handle.
Skowronek B., M. Rutkowski, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków 2004.
M. Wojtak, Językoznawca na medialnym polu badawczym, „Stylistyka” 2014, XXIII.
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.
Kita M., Spojrzenie językoznawcy na język prasy (M. Wojtak, Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy,), „Postscriptum Polonistyczne” 2011, nr 2 (8).
Loewe I, Internet i jego zasoby w polskich badaniach lingwistycznych. Rekonesans, [w:] Język w mediach. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2012.
Pawlikowska A., Zastosowanie metod językoznawstwa korpusowego i lingwistyki kwantytatywnej w analizie dyskursu, [w:] Analiza dyskursu. Centrum – peryferie, red. T. Piekot, Poprawa M., „Oblicza komunikacji”, nr 5, Wrocław 2012.
Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton. Sposoby istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym, Zielona Góra 2006.
M. Wojtak, Gatunki prasowe, Lublin 2004.
Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, t. 1 -2, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2017.
Modified by dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ (last modification: 09-05-2022 16:23)