SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnostics in special education - course description

General information
Course name Diagnostics in special education
Course ID 05.6-WP-PSEW-DPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Lecture - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi,
  • zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi,
  • zdobycie podstaw umiejętności projektowania  i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej.

Prerequisites

Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz diagnostyki w pedagogice, zdobytą w trakcie studiów licencjackich oraz magisterskich, jak też w trakcie aktywności profesjonalnej w zawodzie nauczycielskim.

Scope

Tematyka wykładów:

  • Poznawcze podstawy diagnozy zaburzeń i oboczności rozwojowych.
  • Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego.
  • Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna.
  • Szczegółowe aspekty diagnozy w pedagogice specjalnej.
  • Specyfika diagnozy w pedagogice specjalnej na tle innych diagnoz, etapy diagnozy pedagogicznej i funkcje.
  • Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej.
  • Kontakt diagnostyczny: cechy kontaktu diagnostycznego, podstawowe wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go, ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z zaburzeń i oboczności rozwojowych.
  • Znaczenie diagnozy poszerzonej: potrzeba znajomości funkcjonowanie rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej w edukacji i terapii ucznia z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi.
  • Diagnoza wielospecjalistyczna: skład i zasady współpracy zespołu diagnostycznego. 

Tematyka ćwiczeń:

  • Klasyfikacja i charakterystyka obszarów podlegających diagnozie w pedagogice specjalnej. Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery motorycznej.
  • Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery poznawczej.
  • Cele, zasady i formy diagnozowania zburzeń sfery społeczno-emocjonalnych.
  • Cele, zasady i formy diagnozowania oboczności i nietypowości rozwojowych.
  • Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy funkcjonalnej przeznaczonych do diagnozowania uczniów z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi.
  • Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy poszerzonej, dotyczącej rodziny i środowiska ucznia.
  • Znaczenie diagnozy dla projektowania oddziaływań terapeutycznych wobec uczniów z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi. 
  • Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych.
  • Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju. 

Teaching methods

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

  1. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2008.
  2. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2004.
  3. Guziuk M., M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2012.
  4. Wybrane formularze diagnozy funkcjonalnej.

Further reading

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007
  3. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  4. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 21-04-2022 15:37)