SylabUZ

Generate PDF for this page

Specjalne potrzeby edukacyjne - niepełnosprawność słuchowa - course description

General information
Course name Specjalne potrzeby edukacyjne - niepełnosprawność słuchowa
Course ID 05.6-WP-PSEW-SPNS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, perspektywami edukacyjnymi i rehabilitacyjnymi. Zapoznanie z terminologią surdopedagogiczną. Zapoznanie  z czynnikami warunkującymi kształtowanie  i rozwój mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Uwrażliwienie na  ograniczenia i specyfikę pracy edukacyjnej osób  z uszkodzonym narządem słuchu.

Prerequisites

Podstawowa wiedza dotycząca dziecka z niepełnosprawnością i jego możliwości. Umiejętność współpracy z osobami z niepełnosprawnością.

Scope

Wykłady

  1. Surdopedagogika – pojęcie, klasyfikacja, etiologia.
  2. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością narządu słuchu.
  3. Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnym narządem słuchu.
  4.  Specyfika rozwoju psychoruchowego dziecka  z uszkodzonym narządem słuchu.
  5.  Najnowsze ustalenia dotyczące terminologii stosowanych w przypadku zaburzeń słuchu.
  6.  Edukacja dzieci z niepełnosprawnością narządu słuchu w szkolnictwie specjalnym, integracyjnym, włączającym.
  7.  Potrzeby edukacyjne dziecka z uszkodzonym narządem słuchu w zależności od stopnia ubytku słuchu.
  8.  Organizacja pomocy, skierowanej do ucznia z uszkodzonym narządem słuchu w szkole ogółnodostępnej.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład z pokazem, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: 

Kolokwium z treści wykładów oraz aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa: ocena z kolokwium z możliwością podwyższenia o 0,5 stopnia za aktywność na zajęciach.  

Recommended reading

 

  1.  Guardino C. Case Studies in Deaf Education: Inquiry, Application and Resources, Washington 2018.
  2. Gałkowski T., Zaburzenia słuchu, [w:] Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zalewski, Lublin 1993.
  3. Krakowiak K., Fonogesty – gesty wspomagające odczytanie wypowiedzi z ust: poradnik dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących, Lublin 1989.
  4. Szczepankowski B., Niesłyszący, Głusi, Głuchoniemi: wyrównywanie szans, Warszawa 1999.Trychomiuk A., Wymowa dzieci niesłyszących, Lublin 2001. 
  5. Zborniak_Sobczak M., Osoby z wadą słuchu wobec wybranych problemów integracji psychospołecznej, Rzeszów 2009.

Further reading

  1. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy: wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Kraków 2013.
  2. Listy o wychowaniu dziecka głuchego: poradnik dla rodziców, Warszawa 1982.
  3. Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu: poradnik dla rodziców dzieci najmłodszych (z. 1-10), Warszawa 1995.
  4. Lowe A., Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 25-04-2022 17:52)