SylabUZ
Course name | Specjalne potrzeby edukacyjne - trudności i niepowodzenia edukacyjne |
Course ID | 05.6-WP-PSEW-SPTNE |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchacza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów przejawiających trudności w uczeniu się i zachowaniu, skutkujących szeregiem niepowodzeniem szkolnych. Omówienie symptomologii w świetle literatury i praktycznej wiedzy, analiza i synteza prawa oświatowego z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych i zorganizowaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Podstawowa wiedza pedagogiczno-psychologiczna z zakresu niepełnosprawności człowieka, psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej.
Wykłady:
1. Trudności i niepowodzenia dzieci w szkole - rodzaje, teoretyczne ujęcia i praktyczne oddziaływania: dzieci z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych, dzieci nadpobudliwe przejawiające różnego rodzaju niepożądane zachowania, dzieci zaniedbane pedagogicznie i środowiskowo, dzieci z zaburzeniami rozwoju osobowości, dzieci o inteligencji niższej niż przeciętna, z zaburzoną percepcją wzrokową, słuchową, z możliwymi zaburzeniami emocjonalnymi, sensorycznymi i poznawczymi, itp.
2. Koncepcje kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – ewolucja i krytyka. 3. Typologia trudności i niepowodzeń szkolnych - np. lęk, fobia szkolna, samoocena, motywacja, dziecko z grupy ryzyka, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawności a niepowodzenia szkolne, specyficzne trudności w uczeniu (dysleksja rozwojowa, itp.). 4. Profilaktyka, diagnoza i terapia w zakresie trudności w uczeniu się i zachowaniu. 5. Współpraca z rodzicami - postawy rodzicielskie a funkcjonowanie dziecka w szkole.
Wykłady:
wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady:
Ocena z kolokwium z treści wykładów.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 19:36)