SylabUZ

Generate PDF for this page

Specjalne potrzeby edukacyjne - choroby przewlekłe oraz niepełnosprawność ruchowa - course description

General information
Course name Specjalne potrzeby edukacyjne - choroby przewlekłe oraz niepełnosprawność ruchowa
Course ID 05.6-WP-PSEW-SPCPNR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

1. Zapoznanie studentów z problematyką choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej dziecka w aspekcie biopsychospołecznym.
2. Poznanie przez studentów skutków chorób przewlekłych i dysfunkcji narządu ruchu dla rozwoju dzieci oraz ich wpływu na funkcjonowanie systemu rodzinnego.
3. Uwrażliwianie studentów na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo.

 

Prerequisites

Brak.

Scope

1. Biologiczne, psychologiczne i socjologiczne koncepcje choroby przewlekłej i niesprawności ruchowej.
2. Charakterystyka wybranych chorób przewlekłych (padaczka, cukrzyca, astma) i dysfunkcji narządu ruchu (MPD, rozszczep kręgosłupa) u dzieci.
3. Skutki chorób przewlekłych i dysfunkcji narządu ruchu dla rozwoju dzieci i ich funkcjonowania w roli ucznia.
4. Wpływ choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej dziecka na życie i funkcjonowanie systemu rodzinnego.

Teaching methods

Metody podające: wykład informacyjny.
Metody problemowe: wykład problemowy i konwersatoryjny.
Metody eksponujące z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz filmów edukacyjnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywny wynik z kolokwium.

Recommended reading

  1. Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, red. B. Antoszewska, Toruń 2011.
  2.  Kauffman J., Daniel M., Hallahan P., Pullen P.C., Handbook of Special Education, New York, New York  2017.
  3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
  4. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa 2001.
  5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.

Further reading

  1. Choroba dziecka w twoim życiu: o dzieciach ciężko i przewlekle chorych i ich rodzicach, red. E. Góralczyk, Warszawa 1996.
  2. Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, red. E. Zasępa, Warszawa 2013.
  3. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
  4. Psychologia zdrowia dzieci i  młodzieży, W. Pilecka, Kraków 2011.
  5. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 20:01)