SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia |
Kod przedmiotu | 05.8-WB-Biol2P-Psych-S19 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie sposobu rozumienia zjawisk psychicznych w zakresie poszczególnych nurtów psychologicznych, a także poznanie podstawowych procesów psychicznych oraz rozwojowych w kontekście sytuacji edukacyjno- wychowawczych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Wykłady:
Szkoła behawiorystyczna: Procesy warunkowania klasycznego, warunkowania instrumentalnego i modelowania.
Psychoanaliza: pojęcie procesów świadomych i nieświadomych. Struktury psychiczne. Mechanizmy obronne osobowości.
Psychologia poznawcza: szkoła Gestalt i jej założenia, teoria J. Piageta.
Psychologia humanistyczna: założenia dotyczące natury ludzkiej, samorealizacja, praktyczne wykorzystanie założeń psychologii humanistycznej w wychowaniu.
Wybrane teorie dotyczące rozwoju człowieka.
Dzieci ze specjalnymi potrzebami w systemie edukacyjnym.
Ćwiczenia:
Temperament: cechy temperamentalne, teorie temperamentu dotyczące dorosłych i dzieci.
Pojęcie osobowości w różnych ujęciach teoretycznych i praktyczne wykorzystanie wiedzy o osobowości.
Stres psychologiczny: przyczyny, przebieg, konsekwencje dla zdrowia, style radzenia sobie ze stresem.
Procesy poznawcze: spostrzeganie, myślenie, pamięć i uczenie się, uwaga. Praktyczne zastosowanie wiedzy o procesach poznawczych w edukacji.
Komunikowanie się i relacje międzyludzkie.
Style wychowawcze i ich wpływ na rozwój dziecka.
Wykład: Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia: praca z tekstem, dyskusja, studium przypadku, rozwiązywanie zadań, referat.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego. Dolny próg zaliczenia egzaminu: 50% poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia: pozytywna ocena z referatu . Aktywność studenta podczas zajęć może podnieść ocenę o 1 stopień.
Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń.
Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2011.
Borecka-Biernat D., (2013), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania. Warszawa: Difin.
Gerrig R., Zimbardo Ph., Psychologia i życie. Warszawa 2008.
Meyer R. (2003), Psychopatologia. Jeden przypadek- wiele teorii, Sopot: GWP.
Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2002.
Borecka-Biernat D. (red.) (2010). Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Wardzawa: Difin.
Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 13:08)