SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka biologii 1 |
Kod przedmiotu | 05.0-WB-Biol2P-DydB1-S19 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie dydaktyki biologii niezbędne do realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły
WYKŁAD
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Cele kształcenia i treści nauczania biologii w szkole podstawowej. Struktura wiedzy przedmiotowej. Program nauczania - tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Projektowanie procesu kształcenia. Rozkład materiału. Charakterystyka głównych operacji umysłowych w uczeniu się przedmiotu. Style poznawcze i strategie uczenia się a style nauczania. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu się przedmiotu. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania biologii. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.
ĆWICZENIA
Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Sytuacje wpływające na przebieg lekcji. Typy i modele lekcji w zakresie przedmiotu. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. Metody i zasady nauczania. Metoda projektów. Praca badawcza ucznia. Dobór metod nauczania. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Indywidualizacja nauczania. Formy pracy specyficzne dla przedmiotu biologia: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia. Praca domowa.
WYKŁAD: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej,
ĆWICZENIA: prezentacja, dyskusja, metody aktywizujące
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: Egzamin ustny odpowiedź na 3 pytania wylosowane z puli 30 pytań.
Ćwiczenia: Przygotowanie konspektu zajęć.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Roland (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 14:11)