Celem przedmiotu jest umiejętność studenta dostrzegania fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów starszego wieku. Zwrócenie uwagi na możliwości profilaktyki i zapobiegania niepełnosprawności, powodującym wyizolowanie społeczne.
Prerequisites
Wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w toku realizacji studiów na I stopniu zwłaszcza w zakresie anatomii, fizjologii i biochemii.
Scope
Definicja, przedmiot i zakres geriatrii. Procesy starzenia się ludności- przyczyny, etapy i konsekwencje.
Charakterystyka populacji osób starszych w Polsce;
Styl życia osób starszych a ich zachowania prozdrowotne. Motywacja do aktywności fizycznej z uwzględnieniem istniejących dysfunkcji;
Biologiczne i społeczne aspekty starzenia się człowieka;
Fizjologiczne i patologiczne starzenie się człowieka;
Kompleksowa ocena i opieka geriatryczna. Typy niepełnosprawności w podeszłym wieku.
Wielkie zespoły geriatryczne (otępienie, majaczenie, depresja, omdlenia, niesprawność ruchowa, upadki, odleżyny, nietrzymanie moczu i stolca).
Najczęstsze schorzenia w geriatrii, wielochorobowość i wielolekowość w podeszłym wieku.
Aktywność fizyczna i styl życia jako forma niefarmakologicznego postępowania zapobiegającego niepomyślnemu starzeniu się.
Teaching methods
Prezentacja multimedialna, dyskusja problemu i omawianie sytuacji klinicznych związanych z chorobami osób starszych. Przygotowanie tematu w formie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest czynny udział w zajęciach oraz przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej na temat uzgodniony z wykładowcą związany z aktywnością fizyczną seniorów.
Recommended reading
Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja. PWN, Warszawa 2013.