Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami wychowawczymi, problemami współczesnej młodzieży, przedstawienie specyficznych trudności w uczeniu się i ich wpływu na funkcjonowanie ucznia na lekcji wychowania fizycznego. Przedstawienie obszarów pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w szkołach ponadpodstawowych, Ukazanie studentom sposobów wspomagania uczniów w wyborze ścieżki kształcenia oraz przygotowanie ich do edukacji całożyciowej.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Zakres tematyczny
Wychowanie w klasie szkolnej - metody wychowania wykorzystywane przez wychowawców w celu budowania zespołu klasowego
Specyficzne trudności w uczeniu się a funkcjonowanie ucznia na lekcji wychowania fizycznego.
Obszary pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w szkołach ponadpodstawowych
Problemy współczesnej młodzieży
Wspieranie ścieżki własnego rozwoju - coaching edukacyjny
Pomoc uczniom imigrantów
Metody kształcenia
Burza mózgów, gry edukacyjne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie projektu
Literatura podstawowa
Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2010.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, t. 1-2, , PWN, Warszawa 2002.
Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1996.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca
Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003.
Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 22:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.