SylabUZ

Generate PDF for this page

Mathematics I - course description

General information
Course name Mathematics I
Course ID 06.9-WZS-EnP-MI
Faculty Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering
Field of study power engineering
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Aleksandra Rzepka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i metodami algebry liniowej, geometrii analitycznej, analizy matematycznej I (rachunku różniczkowego i całkowego) oraz wyposażenie studentów w podstawowe narzędzia matematyczne niezbędne do formułowania i rozwiązywania typowych, prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów.

 

Prerequisites

Znajomość matematyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej z zakresu rachunku zbiorów, elementów geometrii analitycznej na płaszczyźnie, własności funkcji jednej  zmiennej, funkcji elementarnych, rozwiązywania równań i nierówności z jedną niewiadomą.

Scope

WYKŁADY

  1. Elementy logiki matematycznej i teorii mnogości. Symbole logiczne, zdania, tautologie, kwantyfikatory. Zbiory, operacje na rodzinach zbiorów (przecięcia, sumy, różnice mnogościowe, iloczyn kartezjański).
  2. Liczby zespolone (interpretacja geometryczna, sprzężenie, moduł i argument liczby zespolonej, postać trygonometryczna liczby zespolonej). Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych.
  3. Relacje, odwzorowania. Relacje porządku, równoważności, odwzorowania, kresy na osi liczbowej. Zarys definicji liczb rzeczywistych. Złożenie, funkcje odwrotne.
  4. Przegląd funkcji elementarnych (1). Funkcje potęgowe, wykładnicze, logarytmiczne (definicje i podstawowe własności, wykresy).
  5. Przegląd funkcji elementarnych (2). Funkcje trygonometryczne, cyklometryczne hiperboliczne i polowe (motywacja geometryczna i wzory analityczne).
  6. Ciągi i ich granice. Ciągi jako odwzorowania, definicje rekurencyjne, granica ciągu, sposoby obliczania i twierdzenia o istnieniu.symbole nieoznaczone.
  7. Arytmetyka granic, najważniejsze granice nieobjęte schematem takiej arytmetyki (symbole nieoznaczone). Podciągi zbieżne. Ciągi Cauchy’ego.
  8. Granica funkcji (1).  Punkty skupienia. Granica funkcji w punkcie. Operacje arytmetyczne na granicach, granica złożenia. Warunek Heinego. Granice niewłaściwe i w nieskończoności.
  9. Granica funkcji (2). Symbole nieoznaczone - ważniejsze przykłady granic. Granice jednostronne, klasyfikacja punktów nieciągłości. Przypadek funkcji monotonicznych.
  10. Funkcje ciągłe. Warunek Lipschitza, ciągłość funkcji odwrotnych. Podstawowe własności funkcji ciągłych na przedziale.
  11. Pochodne Definicja i interpretacje: geometryczna i fizyczna. Pochodne sumy, iloczynu i ilorazu. Pochodne jednostronne. Przykłady. Obliczanie pochodnych. Pochodne funkcji elementarnych, ich złożeń i funkcji odwrotnych.
  12. Zastosowania pochodnych Twierdzenia o wartości średniej monotoniczność, ekstrema lokalne. Reguła de l’Hospitala
  13. Pochodne wyższych rzędów. Wzór Taylora, badanie przebiegu funkcji.
  14. Całki nieoznaczone. Całkowanie przez części i przez podstawienie, najważniejsze całki elementarne
  15. Wybrane typy całek. Całkowanie funkcji wymiernych, funkcji trygonometrycznych i niewymiernych. Całki niewłaściwe.

ĆWICZENIA

  1. Podstawy logiki i teorii mnogości. Zapoznanie się z podstawowymi metodami rozumowań matematycznych, dowodzenia twierdzeń. Opis zbiorów i operacji na zbiorach wyrażonych przy użyciu spójników logicznych. Weryfikacja przykładowych zdań logicznych z zastosowaniem tabelki wartościowania.
  2. Działania na liczbach zespolonych. Rozwiązywanie równań algebraicznych w dziedzinie zespolonej. Znajdowanie postaci trygonometrycznej liczby zespolonej. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych.
  3. Dalsze przykłady funkcji elementarnych. Definicje i badanie własności funkcji odwrotnych do trygonometrycznych i wykładniczych.
  4. Granice ciągów. Podstawowe metody wyznaczania granic ciągów, arytmetyka granic, granice niewłaściwe
  5. Granice funkcji. Podstawowe granice - symbole nieoznaczone.
  6. Funkcje ciągłe. Typy nieciągłości, metody badania ciągłości. Warunek Lipschitza, ciągłość funkcji odwrotnych i funkcji elementarnych.
  7. Pochodne funkcji jednej zmiennej. Wyprowadzenie podstawowych wzorów na pochodne. Obliczanie pochodnych iloczynów, ilorazów, złożeń i odwrotności funkcji różniczkowalnych.
  8. Zastosowania pochodnych. Badanie monotoniczności, wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji jednej zmiennej rzeczywistej.
  9. Pochodne wyższych rzędów. Zastosowanie drugich pochodnych do badania wypukłości funkcji i do określenia, w których punktach osiągają one ekstrema lokalne. Wzór Taylora.
  10. Całka nieoznaczona. Metody całkowania: przez podstawienie i przez części.
  11. Dalsze metody całkowania. Całkowanie funkcji wymiernych. Sprowadzanie innych typów całek do całek z funkcji wymiernych.
  12. Całka oznaczona. Geometryczna i fizyczna interpretacja całki.
  13. Podstawowe własności całki oznaczonej, wzór Newtona-Leibniza.
  14.  Zastosowania rachunku różniczkowego i rachunku całkowego.
  15. Kolokwia (3×1 godz. na studiach stacjonarnych, 2×1 godz. na studiach niestacjonarnych). 

Teaching methods

Wykład: problemowy, konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia audytoryjne: praca w grupach,  dyskusja.

Wykład: Treści prezentowane na wykładzie są przekazywane w formie prezentacji multimedialnej w połączeniu z klasycznym wykładem tablicowym wzbogaconymi o pokazy odnoszące się do prezentowanych zagadnień. Studenci otrzymują wyprzedzająco materiały ułatwiające śledzenie treści wykładów. 
Ćwiczenia audytoryjne: Podczas zajęć audytoryjnych studenci na tablicy rozwiązują zadane wcześniej problemy. Prowadzący na bieżąco dokonuje stosowanych wyjaśnień i moderuje dyskusję z grupą nad danym problemem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1. Trzy kolokwia (dwa na studiach niestacjonarnych) z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na sprawdzenie, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym. Aby uzyskać pozytywną ocenę z ćwiczeń, należy zdobyć minimum 50% sumy punktów ze wszystkich kolokwiów.
2. Egzamin w postaci testu z progami punkowymi.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu. Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu.

Recommended reading

  1. G. Decewicz, W. Żakowski, Matematyka, Analiza matematyczna część I, WNT, Warszawa, 2005
  2. M. Grabowski, Analiza matematyczna. Powtórzenie, ćwiczenia i zbiór zadań. WNT, Warszawa, 1997
  3. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Gis, Wrocław, 2007
  4. W. Lesiński, I. Nabiałek, W. Żakowski: Matematyka, Zadania  WNT, W-wa, 2009
  5. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I.     PWN, W-wa,2015
  6. M. Lassak, Matematyka dla studiów technicznych, WM, Bydgoszcz, 2010 
  7. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 1971

Further reading

  1. R. Rudnicki, Wykłady z analizy matematycznej, PWN, Warszawa, 2004
  2. W. Krysicki. L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach część I, PWN, Warszawa, 2008

Notes


Modified by dr Aleksandra Rzepka (last modification: 07-05-2022 13:34)