SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekonomia i marketing w winiarstwie |
Kod przedmiotu | WZS-EW-emw-POD20 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Enologia (Winiarstwo) |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Przypomnienie podstawowych definicji oraz zasad ekonomii i marketingu w odniesieniu do winiarstwa. Poznanie warunków ekonomicznego sensu komercyjnej uprawy winorośli i produkcji wina, a także rozwoju enoturystyki. Znajomość podstawowych pojęć w ekonomice winiarstwa: inwestycja, proces produkcji, przychody, koszty, sposób organizacji i zarządzania uprawą winorośli i produkcją wina. Nabycie wiedzy o czynnikach sukcesu strategii marketingowych stosowanych w winiarstwie. Ogólna znajomość zaawansowanych narzędzi i strategii marketingowych w winiarstwie.
Znajomość ogólna pojęć z zakresu ekonomii, ekonomiki przedsiębiorstw oraz marketingu.
Metody podające:
- wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych,
- wykład problemowy.
Metody poszukujące:
- dyskusje problemowe,
- metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Domański T., Bryła P. Marketing produktów żywnościowych. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2010.
2. Kotler Ph., Keller K.L. Marketing. Dom Wydawniczy „Rebis”. Poznań 2012.
3. Kowalska A., Olszańska A., Urban S. Marketing produktów spożywczych i gastronomii. Wydawnictwo UE we Wrocławiu. Wrocław 2016
4. Barowicz M.: Jak prowadzić działalność gospodarczą. Wyd. Beek, Warszawa 2008
5. Gornowicz M., Romaniuk K., Szczubełek G.: Ekonomika produkcji, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2014
6. Worobiow L., Spychalski G.: Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania w produkcji ogrodniczej, Wyd. AR Szczecin 2002
7. Bryła P.: Wybrane czynniki sukcesu strategii marketingowych francuskich producentów wina, Wyd. Uniwersytety Łódzkiego, 2011
8. Mańka A., Kosatka K., Dąbrowska K., Stańczyk R., Krzywonos M: Finansowy i ekonomiczny aspekt prowadzenia własnej winnicy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014
9. Bosak W.: Produkcja win gronowych w małym gospodarstwie. Polski Instytut Winorośli i Wina, Kraków 2008
10. Brodnicka E.: Rozwój polskiego winiarstwa w latach 2000–2017, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej nr 126 (2019), 5–16
11. Bosak K.: Opłacalność produkcji wina oraz możliwości rozwoju komercyjnego winiarstwa w Polsce, 2003
12. Nowakowski K.: Winny interes – czy własna winnica to dobry pomysł? 2011
13. Roczne raporty z produkcji wina opracowane przez Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa
14. Koniunktura na światowym rynku wina – raporty OIV International Organisation of Vine and Wine
15. Materiały KOWR
1. Opaliński Ł.: Konferencja na temat aktualnych zmian w zakresie obrotu produktami winiarskimi. Materiały Konferencyjne, Grodziec 2010
2. Ustawa o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami oraz organizacji rynku win. Dz.U. 2011 nr 120 poz. 690
3. Internetowy System Aktów Prawnych o wyrobie, rozlewie i obrocie wyrobami winiarskimi.
4. Czasopismo: Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, ogólnopolski miesięcznik naukowo-techniczny, wyd. NOT-Sigma, Warszawa.
5. Czasopismo: Magazyn Wino, ogólnopolski dwumiesięcznik popularno-naukowy, wyd. IW Media sp. z.o.o, Warszawa
6. Prawo rolne, pod red. A. Stelmachowskiego, Warszawa 2009.
7. Korzycka – Iwanow M., Prawo żywnościowe. Zarys prawa polskiego i wspólnotowego, Warszawa 2007.
8. Kozłowska B., Tomkiewicz E., Jurcewicz A., Wspólna polityka rolna Unii Europejskiej. Zagadnienia prawne, Warszawa 2007.
9. Lipińska I. Prawne aspekty produkcji wina w Polsce, Roczniki Naukowe SERIA, tom IX, z. 2, s. 188 – 191.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:33)