SylabUZ

Generate PDF for this page

Bioethics - course description

General information
Course name Bioethics
Course ID 08.1--WH-FESPOD-B-N21
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filozofia i etyka w szkole
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Stefan Konstańczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Studenci na zajęciach zostaną zapoznani z problematykę z zakresu historii i teoretycznych podstaw bioetyki. Na zadęciach poszczególne problemy zostaną omówione na przykładach praktycznego zastosowania wiedzy bioetycznej w praktyce medycznej i naukowej. Studenci w ramach zajęć będą doskonalić swoje kompetencje w zakresie posługiwania się terminologią etyczną, bioetyczną oraz medyczną w zakresie umożliwiających samodzielną rozwiązywanie współczesnych problemów bioetycznych.

Prerequisites

Studenci powinni dysponować elementarną wiedzę z zakresu filozofii i etyki, historii kultury oraz filozofii nauk.

Scope

Narodziny bioetyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej. Problem – ile zwierzęcia w człowieku? Filozofia praw zwierząt a filozofia człowieka. Pomiędzy instrumentalnym a podmiotowym traktowaniem człowieka - ochrona praw jednostki w medycynie i w życiu społecznym. Międzynarodowe konwencje i krajowe prawodawstwo bioetyczne. Dylematy współczesnej bioetyki – sprawiedliwy dostęp do usług i środków medycznych, problem określenia momentu początku życia człowieka, przerywanie ciąży, badania na embrionach i komórkach macierzystych, eksperymenty medyczne, transplantacje, „usprawnianie” człowieka i medycyna reprodukcyjna, definicja śmierci i określenia momentu przerwania interwencji medycznej, opieka terminalna i opieka paliatywna, autodestrukcja i samobójstwo, eutanazja, kara śmierci. Przyszłość gatunku ludzkiego - epoka postludzka.

Teaching methods

Dyskusja, referat, prezentacja multimedialna, praca z tekstem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Każdy student na ćwiczeniach będzie samodzielnie referował wybrany przez siebie problem bioetyczny – przedstawiając jego historię, stan współczesny oraz perspektywy jego rozstrzygnięcia w przyszłości.  Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena przygotowanego referatu  (50%), aktywności na zajęciach oraz systematyczne uczestnictwo w zajęciach (25 %) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego (25%).

Recommended reading

  1. T.L. Beauchamp, J.F. Childress, Zasady etyki medycznej, przeł. W. Jacórzyński, Warszawa 1996.
  2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2002.
  3. P. Singer, O życiu i śmierci.
  4. P. Singer Etyka praktyczna.
  5. J. Kwapiszewski, Bioetyka - remedium na patologie i kryzysy w społeczeństwie informacyjnym, Słupsk 2005.
  6. T.A. Shanon, An Introduction to Bioethics, Mahwah 1997.
  7. T. Ślipko, Bioetyka, Kraków 2012.

Further reading

1.      Granice ingerencji w naturę, pod red. B. Chyrowicz, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2001.

2. P. Singer, Wyzwolenie zwierząt.

Notes

Brak


Modified by dr Paweł Walczak (last modification: 12-05-2022 14:41)