SylabUZ
Course name | Filozofia i etyka w popkulturze |
Course ID | 08.1--WH-FESPOD-FEP-N21 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Filozofia i etyka w szkole |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Seminar | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit |
Celem przedmiotu jest wskazanie silnej obecności koncepcji filozoficznych i etycznych w popkulturze. Studenci będą samodzielnie rekonstruować wątki filozoficzne i etyczne w wybranych książkach, filmach, serialach, grach i komiksach. Uczestnicy kursu nie tylko uzyskują wiedzę o roli, jaką filozofia odgrywa we współczesnej kulturze, ale także wypracowują perspektywę stanowiącą wartościowe narzędzie dla przyszłej pracy dydaktycznej.
Brak.
1. Filozofia i etyka w początkach popkultury: Frankenstein Mary Shelley.
2. Filozofia i etyka w cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego i serii gier Wiedźmin.
3. W świecie według Arystotelesa: Inne pieśni Jacka Dukaja.
4. O granicach poznania: Solaris Stanisława Lema.
5. Mózg w naczyniu: Matrix.
6. Transhumanizm: RoboCop.
7. Filozofia pesymizmu: Detektyw.
8. W szponach determinizmu: Dark.
9. Dylematy sztucznej inteligencji: Westworld.
10. Człowiek wobec technologii: Black Mirror.
11. Wybory moralne jako oś intrygi: Breaking Bad i Better Call Saul.
12. Upadek utopii: Filozofia Ayn Rand i gra BioShock.
13. Gra cyfrowa o filozofii: The Talos Principle.
14. Filozofia w komiksie: Sandman Neila Gaimana.
Analiza omawianych dzieł kultury popularnej, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywność na zajęciach, kolokwium.
1. Kubiński P. (2015) - Dyskurs filozoficzny w grach wideo. Wybrane konteksty w grach Wiedźmin 3: Dziki Gon, The Stanley Parable oraz The Talos Principle.
2. Carroll N. (2011) – Filozofia sztuki masowej.
3. Graham J., Sparrow T., Irwin W. (2017) – True Detective and Philosophy.
4. Jameson F. (2011) - Archeologie przyszłości.Pragnienie zwane utopią i inne fantazje naukowe.
5. Kłosiński, M. Maj K.M. (2019) – Dyskursy gier wideo.
1. Eco U. (2008) - Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią.
2. Szmidt O. (2014) - Popkultura i filozofia.
Brak.
Modified by dr Paweł Walczak (last modification: 12-05-2022 14:45)