SylabUZ

Generate PDF for this page

Filozofia i etyka w popkulturze - course description

General information
Course name Filozofia i etyka w popkulturze
Course ID 08.1--WH-FESPOD-FEP-N21
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filozofia i etyka w szkole
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Kamil Kleszczyński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Seminar - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wskazanie silnej obecności koncepcji filozoficznych i etycznych w popkulturze. Studenci będą samodzielnie rekonstruować wątki filozoficzne i etyczne w wybranych książkach, filmach, serialach, grach i komiksach. Uczestnicy kursu nie tylko uzyskują wiedzę o roli, jaką filozofia odgrywa we współczesnej kulturze, ale także wypracowują perspektywę stanowiącą wartościowe narzędzie dla przyszłej pracy dydaktycznej.

 

Prerequisites

Brak.

Scope

1. Filozofia i etyka w początkach popkultury: Frankenstein Mary Shelley.

2. Filozofia i etyka w cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego i serii gier Wiedźmin.

3. W świecie według Arystotelesa: Inne pieśni Jacka Dukaja.

4. O granicach poznania: Solaris Stanisława Lema.

5. Mózg w naczyniu: Matrix.

6. Transhumanizm: RoboCop.

7. Filozofia pesymizmu: Detektyw.

8. W szponach determinizmu: Dark.

9. Dylematy sztucznej inteligencji: Westworld.

10. Człowiek wobec technologii: Black Mirror.

11. Wybory moralne jako oś intrygi: Breaking Bad i Better Call Saul.

12. Upadek utopii: Filozofia Ayn Rand i gra BioShock.

13. Gra cyfrowa o filozofii: The Talos Principle.

14. Filozofia w komiksie: Sandman Neila Gaimana.

Teaching methods

Analiza omawianych dzieł kultury popularnej, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach, kolokwium.

Recommended reading

1. Kubiński P. (2015) - Dyskurs filozoficzny w grach wideo. Wybrane konteksty w grach Wiedźmin 3: Dziki Gon, The Stanley Parable oraz The Talos Principle.

2. Carroll N. (2011) – Filozofia sztuki masowej.

3. Graham J., Sparrow T., Irwin W. (2017) – True Detective and Philosophy.

4. Jameson F. (2011) - Archeologie przyszłości.Pragnienie zwane utopią i inne fantazje naukowe.

5. Kłosiński, M. Maj K.M. (2019) – Dyskursy gier wideo.

Further reading

1. Eco U. (2008) - Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią.

2. Szmidt O. (2014) - Popkultura i filozofia.

Notes

Brak.


Modified by dr Paweł Walczak (last modification: 12-05-2022 14:45)