SylabUZ

Generate PDF for this page

STRATEGIC ANALYSIS OF A BUSINESS ENTERPRISE - course description

General information
Course name STRATEGIC ANALYSIS OF A BUSINESS ENTERPRISE
Course ID 11.9-WZ-LogP-ASP
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Logistics
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Wiesław Danielak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem nauczania przedmiotu jest pozyskanie przez studentów wiedzy i praktycznych umiejętności dotyczących różnych aspektów analizy strategicznej organizacji. Poznanie i stosowanie metod analizy strategicznej, opracowywania i wdrażania strategii oraz jej implementacji w rozwiązaniu problemów zarządzania.  

Prerequisites

Zalicznie przedmiotu zarządzanie i przedsiębiorczość, logistyka

Scope

Wykłady: Wprowadzenie do analizy strategicznej (definicja i pojęcia etapy procesu zarządzania strategicznego). Analiza potencjału wewnętrznego przedsiębiorstwa. Formułowane celów przedsiębiorstwa oraz misji i wizji.  Ocena celów przedsiębiorstwa z punktu widzenia celów i oczekiwań różnych grup interesariuszy. Analiza otoczenia bliskiego i dalszego przedsiębiorstwa. Analiza konkurencji w branży i ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku. Analiza kluczowych czynników sukcesu. Wykorzystanie składowych kapitału intelektualnego w tworzeniu wartości. Identyfikacja i analiza grup strategicznych w sektorze. Metoda scenariuszowa. Identyfikacja strategii rozwoju przedsiębiorstwa w oparciu o analizę SPACE. Analiza składowych modelu biznesu. Charakterystyka procesów podstawowych i pomocniczych. Analiza ogniw w modelu łańcucha wartości. Wykorzystanie Strategicznej Karty Wyników. Budżetowanie w zarządzaniu strategicznym. 

Laboratorium: Istota strategii i analizy strategicznej. Formułowanie celów, misji i wizji przedsiębiorstw. Istota i znaczenie interesariuszy w działalności przedsiębiorstwa. Definiowanie grup interesariuszy i strategii adekwatnej do ich cech. Wykorzystanie metod do analizy potencjału rozwojowego przedsiębiorstwa.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji (rzutnik, foliogram), prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, analiza studium przypadku, projektowanie rozwiązań, praca w zespołach zadaniowych, metoda projektów, prezentacja, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – zaliczenie z oceną, laboratorium – zaliczenie z oceną.

Zaliczenie laboratorium: warunkiem zaliczenia jest wykazanie się znajomością metod analizy strategicznej. Przedstawienie cząstkowych i końcowego opracowania projektu obejmującego analizę potencjału wewnętrznego przedsiębiorstwa oraz analizy otoczenia bliskiego i dalszego, identyfikacji strategii oraz jej implementacji w rozwiązaniu problemów zarządzania. Uzasadnienie wyboru zastosowanych metod oraz wyników pracy.

Zaliczenie z wykładu: praca pisemna z zagadnień omówionych na wykładzie. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (50%) i wykładu (50%).

Recommended reading

  1. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.
  2. Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2008.
  3. Morgan M., Levitt R.E., Malek W., Skuteczne wdrażanie strategii, PWN, Warszawa 2010.
  4. Obłój K., Strategia organizacji, w poszukiwaniu stałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
  5. Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi strategicznej, PWE, Warszawa 2004.

Further reading

    

  1. Kaplan R. S., Horton D. P., Strategiczna karta wyników, PWN, Warszawa 2007.
  2. Krupski R. (red.), Elastyczność organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2008.
  3. Łobejko S., Pierścionek Z. (red), Zarządzanie strategiczne w praktyce polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011.
  4. Penc-Pietrzak I., Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcje i zastosowania, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2003.
  5. Romanowska M., Wachowiak P. (red.), Koncepcje i narzędzia zarządzania strategicznego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006.

.

Notes


Modified by dr Paweł Szudra (last modification: 24-05-2022 13:26)