SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Międzynarodowe rynki siły roboczej |
Kod przedmiotu | 14.3-WZ-LogD-MRSR |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Logistyka |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat mechanizmów funkcjonowania współczesnych rynków siły roboczej, pozwalającej na analizę zjawisk i procesów zachodzących w sferze zatrudnienia. Dodatkowym celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi studentów na konsekwencje, jakie towarzyszą przepływom siły roboczej między krajami.
Znajomość podstaw ekonomii.
Gospodarowanie zasobami siły roboczej. Podaż pracy i popyt na siłę roboczą. Teoria i praktyka segmentacji rynku pracy. Międzynarodowe porównania rynków siły roboczej. Elastyczność i deregulacja rynków siły roboczej. Koncepcja flexicurity w sferze zatrudnienia. Swoboda przepływu osób a kwestie bezrobocia w UE. Dyskryminacja na rynku siły roboczej. Kierunek i konsekwencje zmian demograficznych w kontekście potrzeb współczesnych rynków pracy. Wpływ globalizacji i postępu technicznego na wielkość i strukturę zatrudnienia.
W ramach ćwiczeń klasyczna analiza problemowa zagadnień objętych programem zajęć z wykorzystaniem podstawowych kategorii ekonomicznych.
Dyskusja na temat kwestii uwzględnionych w przygotowywanych prezentacjach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanego i przedstawionego na ćwiczeniach projektu na jeden z tematów objętych programem zajęć. Prezentacja zostanie oceniona pod względem zawartości merytorycznej, sposobu przedstawienia zagadnienia oraz aktualności wykorzystanych informacji, w szczególności danych statystycznych.
Dodatkowym kryterium branym pod uwagę przy wystawieniu oceny końcowej z ćwiczeń jest aktywność na zajęciach zaznaczana przez prowadzącego. Aktywność studenta na co najmniej 60 proc. zajęć przekłada się na podwyższenie oceny końcowej z ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Anna Niewiadomska (ostatnia modyfikacja: 25-05-2022 20:43)