Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu ekonomicznych uwarunkowań przedsiębiorstwa.
Kluczowym celem jest pozyskanie przez studentów umiejętności interpretowania zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa i dostosowywania się do nowej sytuacji, wykorzystując przewagi konkurencyjne,
Prerequisites
Brak
Scope
Wprowadzenie do przedmiotu, zaznajomienie z programem wykładów, strukturą zajęć i formą zaliczenia, zapoznanie z dostępną literaturą związaną z omawianymi zagadnieniami, ogólny zarys problematyki przedmiotu.
Biznes tradycyjny a biznes elektroniczny: podobieństwa i różnice. Niepewność i ryzyko ekonomiczne przedsiębiorstwa. Etapy tworzenia nowej firmy. Biznesplan i jego struktura. Analiza SWOT. Podstawy decyzji ekonomicznych producenta: zysk, przychód całkowity, przychód marginalny, koszt całkowity, koszt stały, koszt zmienny, koszt przeciętny, koszt marginalny, koszt alternatywny. Zachowania przedsiębiorstw w zależności od formy rynku: przedsiębiorstwo na rynku konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu, monopolu. Maksymalizacja zysku i minimalizacja kosztów w przedsiębiorstwie
Podobieństwa i różnice: finanse przedsiębiorstwa, finanse osobiste, finanse publiczne i unijne. Kapitał własny i kapitał obcy. Majątek trwały i obrotowy w przedsiębiorstwie. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania działalności gospodarczej (m.in. pierwotne środki własne, wpływy ze sprzedaży, środki unijne, kredyt bankowy, leasing, akcje, obligacje). Outsourcing, franchising, crowdfunding i inne formy jako szansa rozwoju przedsiębiorczości.
Spółka na giełdzie papierów wartościowych. Inwestowanie. Rynek pochodnych instrumentów finansowych.
Przedsiębiorstwo w strefie euro. Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorstwa przed ryzykiem kursu walutowego.
Zarządzanie przedsiębiorstwem. Systemy płac i wynagrodzeń pracownika. Rodzaje czasów pracy. Rynek pracownika i pracodawcy.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a strategia rozwoju firmy. Rating i agencje ratingowe. Otoczenie krajowe i międzynarodowe przedsiębiorstwa.
Polityka gospodarcza państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa (m.in. w związku z koronawirusem). Czwarta rewolucja przemysłowa i jej wpływ na rynek pracy.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia wykładów jest udzielenie poprawnych odpowiedzi w formie ustnej na zadanych pięć pytań (od 50% do 60% dostateczny; powyżej 60% do 70% dostateczny plus; powyżej 70% do 80% dobry; powyżej 80% do 90% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry).
Recommended reading
Duraj. J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2000.
Engelhardt. J., Ekonomika przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa, 2017.
Lichtarski, J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław, AE, 2007.
Osbert-Pociecha, G. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Studium przypadków. Wrocław, AE, 2009.
Piasecki B.: Ekonomika i zarządzanie małą firmą. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
Sudoł, S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka zarządzania, Toruń, Dom Organizatora, 2006.
Żelichowska M., Ekonomika przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013.
Further reading
Altkorn J.: Zarządzanie i przedsiębiorczość. Studia polskich przypadków. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.
Bielecki W. T.: Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku. Warszawa: Wydawnictwo UW, 1999.
Drucker P.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE, 1992.
Gruszecki T.: Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Warszawa: Cedor, 1994.
Gruszecki T.: Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN, 2002.