SylabUZ

Generate PDF for this page

SPECIALIZATION MONOGRAPHIC LECTURE: ENTERPRISE ECONOMICS - course description

General information
Course name SPECIALIZATION MONOGRAPHIC LECTURE: ENTERPRISE ECONOMICS
Course ID 04.9-WZ-LogD- WMS
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Logistics
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester summer term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Available in specialities Logistics in Business
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Roszkowska-Hołysz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu ekonomicznych uwarunkowań przedsiębiorstwa. 

Kluczowym celem jest pozyskanie przez studentów umiejętności interpretowania zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa i dostosowywania się do nowej sytuacji, wykorzystując przewagi konkurencyjne,

 

Prerequisites

Brak

Scope

  1. Wprowadzenie do przedmiotu, zaznajomienie z programem wykładów, strukturą zajęć i formą zaliczenia, zapoznanie z dostępną literaturą związaną z omawianymi zagadnieniami, ogólny zarys problematyki przedmiotu.
  2. Biznes tradycyjny a biznes elektroniczny: podobieństwa i różnice. Niepewność i ryzyko ekonomiczne przedsiębiorstwa. Etapy tworzenia nowej firmy. Biznesplan i jego struktura. Analiza SWOT. Podstawy decyzji ekonomicznych producenta: zysk, przychód całkowity, przychód marginalny, koszt całkowity, koszt stały, koszt zmienny, koszt przeciętny, koszt marginalny, koszt alternatywny. Zachowania przedsiębiorstw w zależności od formy rynku: przedsiębiorstwo na rynku konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu, monopolu. Maksymalizacja zysku i minimalizacja kosztów w przedsiębiorstwie
  3. Podobieństwa i różnice: finanse przedsiębiorstwa, finanse osobiste, finanse publiczne i unijne. Kapitał własny i kapitał obcy. Majątek trwały i obrotowy w przedsiębiorstwie. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania działalności gospodarczej (m.in. pierwotne środki własne, wpływy ze sprzedaży, środki unijne, kredyt bankowy, leasing, akcje, obligacje). Outsourcing, franchising, crowdfunding i inne formy jako szansa rozwoju przedsiębiorczości.
  4. Spółka na giełdzie papierów wartościowych. Inwestowanie. Rynek pochodnych instrumentów finansowych.
  5. Przedsiębiorstwo w strefie euro. Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorstwa przed ryzykiem kursu walutowego.
  6. Zarządzanie przedsiębiorstwem. Systemy płac i wynagrodzeń pracownika. Rodzaje czasów pracy. Rynek pracownika i pracodawcy.
  7. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a strategia rozwoju firmy. Rating i agencje ratingowe. Otoczenie krajowe i międzynarodowe przedsiębiorstwa.
  8. Polityka gospodarcza państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa (m.in. w związku z koronawirusem). Czwarta rewolucja przemysłowa i jej wpływ na rynek pracy. 

Teaching methods

Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem projektora, "burza mózgów", "giełda pomysłów".

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładów jest udzielenie poprawnych odpowiedzi w formie ustnej na zadanych pięć pytań (od 50% do 60% dostateczny; powyżej 60% do 70% dostateczny plus; powyżej 70% do 80% dobry; powyżej 80% do 90% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry). 

Recommended reading

  1. Duraj. J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2000.
  2. Engelhardt. J., Ekonomika przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa, 2017.
  3. Lichtarski, J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław, AE, 2007.
  4. Osbert-Pociecha, G. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Studium przypadków. Wrocław, AE, 2009.
  5. Piasecki B.: Ekonomika i zarządzanie małą firmą. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
  6. Sudoł, S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka zarządzania, Toruń, Dom Organizatora, 2006.
  7. Żelichowska M., Ekonomika przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013.

Further reading

  1. Altkorn J.: Zarządzanie i przedsiębiorczość. Studia polskich przypadków. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.
  2. Bielecki W. T.: Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku. Warszawa: Wydawnictwo UW, 1999.
  3. Drucker P.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE, 1992.
  4. Gruszecki T.: Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Warszawa: Cedor, 1994.
  5. Gruszecki T.: Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN, 2002.
  6. Kwiatkowski S.: Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: PWN, 2000.
  7. Lichtarski J. (red): Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo AE, 1997.
  8. Lunden B., Młodzikowska B.: Jednoosobowa firma: jako założyć i samodzielnie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Gdańsk: BL Info, 2005.
  9. Obłój K.: Strategia sukcesu firmy. Warszawa: PWE, 1994.
  10. Piasecki B.: Przedsiębiorczość i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2002.
  11. Sobczyk, G. (red.), Ekonomika i organizacja małych i średnich przedsiębiorstw, Warszawa, Difin, 2004.
  12. Stańda B., Wierzbowska B.: Przedsiębiorczość. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2005.
  13. Stoner J. A. F.: Kierowanie. Warszawa: PWE, 1997.
  14. Sudoł S.: Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie – zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE, 2006.
  15. Targalski J (red).: Postawy przedsiębiorczości. Kraków: Wydawnictwo AE, 1995.
  16. Wach K.: Jak założyć własną firmę w Polsce. Kraków: Instytut Wspierania Przedsiębiorczości w Krakowie, 2006.

Notes


Modified by dr Paweł Szudra (last modification: 23-05-2022 20:31)