Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu ekonomicznych uwarunkowań przedsiębiorstwa.
Kluczowym celem jest pozyskanie przez studentów umiejętności interpretowania zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa i dostosowywania się do nowej sytuacji, wykorzystując przewagi konkurencyjne,
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do przedmiotu, zaznajomienie z programem wykładów, strukturą zajęć i formą zaliczenia, zapoznanie z dostępną literaturą związaną z omawianymi zagadnieniami, ogólny zarys problematyki przedmiotu.
Biznes tradycyjny a biznes elektroniczny: podobieństwa i różnice. Niepewność i ryzyko ekonomiczne przedsiębiorstwa. Etapy tworzenia nowej firmy. Biznesplan i jego struktura. Analiza SWOT. Podstawy decyzji ekonomicznych producenta: zysk, przychód całkowity, przychód marginalny, koszt całkowity, koszt stały, koszt zmienny, koszt przeciętny, koszt marginalny, koszt alternatywny. Zachowania przedsiębiorstw w zależności od formy rynku: przedsiębiorstwo na rynku konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu, monopolu. Maksymalizacja zysku i minimalizacja kosztów w przedsiębiorstwie
Podobieństwa i różnice: finanse przedsiębiorstwa, finanse osobiste, finanse publiczne i unijne. Kapitał własny i kapitał obcy. Majątek trwały i obrotowy w przedsiębiorstwie. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania działalności gospodarczej (m.in. pierwotne środki własne, wpływy ze sprzedaży, środki unijne, kredyt bankowy, leasing, akcje, obligacje). Outsourcing, franchising, crowdfunding i inne formy jako szansa rozwoju przedsiębiorczości.
Spółka na giełdzie papierów wartościowych. Inwestowanie. Rynek pochodnych instrumentów finansowych.
Przedsiębiorstwo w strefie euro. Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorstwa przed ryzykiem kursu walutowego.
Zarządzanie przedsiębiorstwem. Systemy płac i wynagrodzeń pracownika. Rodzaje czasów pracy. Rynek pracownika i pracodawcy.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a strategia rozwoju firmy. Rating i agencje ratingowe. Otoczenie krajowe i międzynarodowe przedsiębiorstwa.
Polityka gospodarcza państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa (m.in. w związku z koronawirusem). Czwarta rewolucja przemysłowa i jej wpływ na rynek pracy.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia wykładów jest udzielenie poprawnych odpowiedzi w formie ustnej na zadanych pięć pytań (od 50% do 60% dostateczny; powyżej 60% do 70% dostateczny plus; powyżej 70% do 80% dobry; powyżej 80% do 90% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry).
Literatura podstawowa
Duraj. J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2000.
Engelhardt. J., Ekonomika przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa, 2017.
Lichtarski, J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław, AE, 2007.
Osbert-Pociecha, G. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Studium przypadków. Wrocław, AE, 2009.
Piasecki B.: Ekonomika i zarządzanie małą firmą. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
Sudoł, S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka zarządzania, Toruń, Dom Organizatora, 2006.
Żelichowska M., Ekonomika przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013.
Literatura uzupełniająca
Altkorn J.: Zarządzanie i przedsiębiorczość. Studia polskich przypadków. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.
Bielecki W. T.: Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku. Warszawa: Wydawnictwo UW, 1999.
Drucker P.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE, 1992.
Gruszecki T.: Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Warszawa: Cedor, 1994.
Gruszecki T.: Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN, 2002.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.